Șoferii care au acest obicei, fie la volanul unui autoturism, fie pe o motocicletă sau motoretă, riscă să primească amenzi usturătoare. Legislaţia rutieră în vigoare încadrează obiceiul de a lăsa liber sistemul de direcţie a vehiculului în prima clasă de sancţiuni, alături de altele, precum nepurtarea centurii de siguranţă şi nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului.
Conducătorii auto din ţara noastră care nu controlează în permanenţă sistemul de direcţie al maşinii cu care merg riscă să fie sanţionaţi de către poliţişti. Pe lângă şoferi, Codul rutier din ţara noastră stabileşte obligaţia de a controla permanent direcţia vehiculului şi pentru alte tipuri de conducători. Mai exact, regula se aplică şi motocicliştilor sau chiar bicicliştilor.
În condiţiile în care valoarea punctului-amendă stabilită pentru acest an, dar şi pentru 2019, este de 145 de lei, amenzile pe care le pot primi cei care lasă liber în timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comandă a vehiculului sunt în valoare de 290 sau 435 de lei.
Suplimentar, Regulamentul pentru aplicarea Codului rutier stipulează că, pe lângă interdicţia de a lăsa liber în volanul, ghidonul sau maneta de comandă, conducătorul autovehicului nu trebuie “să oprească motorul ori să decupleze transmisia în timpul mersului”.
Sancţiunile aplicate pentru nerespectarea legislaţiei rutiere sunt împărţite în clase, în funcţie de gravitatea abaterilor. Amenzile din clasele I-IV de sancţiuni se aplică doar persoanelor fizice, iar cele din clasa a V-a se aplică strict persoanelor juridice, scrie avocatnet.ro.
Mai exact, clasele se sancţiuni sunt:
clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă;
clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă;
clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă;
clasa a IV-a: de la 9 la 20 de puncte-amendă;
clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă.
Atenţie! Începând din luna august 2018, şoferii pot plăti jumătate din minimul amenzii în decurs de 15 zile de la momentul primirii procesului-verbal, nu în 48 de ore, aşa cum era până la acea dată.