Aurelian Broască „invocă” actualitatea şi autoritatea clasicilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Vernisaj

Aurelian Broască „invocă” actualitatea şi autoritatea clasicilor

Cultură 08 Februarie 2011 / 00:00 870 accesări

O nouă expoziţie de pictură şi desen, care poartă semnătura tânărului plastician Aurelian Broască, poate fi admirată, până pe 27 februarie, în primitoarea sală „Alexandru Ciucurencu” a Muzeului de Artă. Prin această manifestare care îl are protagonist, creatorul îşi manifestă predilecţia pentru studiul expresivităţii chipului şi corpului uman. Expoziţia - a cincea „personală” din cariera sa de profesionist - este structurată pe două direcţii. Ea reuneşte atât desene independente, cât şi schiţe pregătitoare compoziţiilor pe care le prezintă pe simeze. „Prin intermediul desenelor, artistul demonstrează cunoaşterea limbajului plastic şi a meşteşugului, deoarece reuşeşte să realizeze portrete de expresie, elementele fiind creionate simplu, dar cu o linie extrem de clară şi de fermă”, a apreciat directorul Muzeului de Artă, dr. Doina Păuleanu.

În ceea ce priveşte compoziţiile de mari dimensiuni, artistul face trimitere la nume cu „greutate” şi opere fundamentale ale artelor plastice universale. Astfel, publicul neiniţiat nu trebuie să se mire când va descoperi în tablourile lui Aurelian Broască cel mai cunoscut şi controversat portret al tuturor timpurilor, cel al „Giocondei” lui Leonardo da Vinci sau pe cel al Papei Inocenţiu al X-lea, de Velasquez sau la fel de celebrul grup statuar al lui Michelangelo Buonarroti, „Pieta”. Nu lipsesc trimiterile la impresionişti, dar nici o „replică în contemporaneitate” a binecunoscutului „Autoportret” al lui Ştefan Luchian. „Aurelian Broască realizează şi compoziţii de mari dimensiuni, construcţii imaginare, dar încorporează şi citatul, aşa cum se obişnuieşte în epoca postmodernă. Cu alte cuvinte, el ia elemente de la artişti pe care îi admiră - aceştia sunt mari artişti ai perioadelor Renaştere şi Baroc - şi le recompune în structuri care sunt proprii, dorind să demonstreze, o dată în plus, actualitatea clasicilor şi autoritatea maeştrilor”, a apreciat criticul de artă Doina Păuleanu.

Aurelian Broască a absolvit, în 1996, Academia de Arte Plastice Bucureşti, secţia Pictură, an în care a şi devenit membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Constanţa.

Taguri articol


12