Autostrada Cernavodă-Constanţa, între Transporturi şi Cultură

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Autostrada Cernavodă-Constanţa, între Transporturi şi Cultură

Eveniment 14 Ianuarie 2011 / 00:00 691 accesări

Descărcarea de sarcină arheologică a unui teren pe care urmează să se construiască nu reprezintă o noutate pentru nimeni! Această operaţiune face parte din protocolul de construcţie, la fel de firesc ca şi turnarea asfaltului. Dar, pentru că trăim în România, descărcarea de sarcină arheologică a 53 de kilometri pe care urmează să se construiască Autostrada Cernavodă-Constanţa a luat prin surprindere, precum zăpezile, pe actualul ministru al Transportului. Cum a rezolvat Anca Boagiu problema? Dând vina pe colegul de la Cultură! Astfel, miniştrii Transporturilor şi Culturii s-au contrat în Guvern pe tema Autostrăzii Cernavodă-Constanţa, Boagiu acuzând că proiectul este întârziat deoarece Cultura nu a efectuat descărcări arheologice, iar Kelemen demonstrând că şi-a făcut treaba, dar Transporturile nu au prevăzut bani în acest sens. Discuţia a avut loc în şedinţa de miercuri a Guvernului. Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a replicat că ministerul pe care îl conduce are doar atribuţii de avizare a dosarelor întocmite de arheologi, documentaţia fiind trimisă ulterior spre Comisia Naţională de Arheologie. El a explicat totodată că dosare legate de probleme arheologice au stat la minister maximum 26 de zile. \"În timpul acestei discuţii s-a susţinut că Ministerul Transporturilor nu a prevăzut în costul lucrării şi bani pentru săpături arheologice, că “a pus rigla pe hartă şi a tras linie” şi nu cerut date de la Ministerul Culturii în ceea ce priveşte posibilitatea existenţei unor situri arheologice\", au relatat surse din şedinţă. Potrivit surselor, premierul Emil Boc s-a arătat nelămurit şi a cerut să îi fie prezentate date suplimentare, astfel că reprezentanţii Ministerului Culturii au cerut să le fie transmise mai multe dosare de la sediul instituţiei. Documentele au ajuns la Guvern şi au relevat că astfel de probleme sunt înregistrate în mai multe proiecte de autostrăzi şi că din 11 situri arheologice existente pe traseul acestora, în opt locaţii sunt probleme legate de exproprieri. În urma discuţiilor, premierul a cerut să fie format un grup de lucru, cu reprezentanţi din Ministerul Culturii, Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, care să îi prezinte în maximum două săptămâni un raport pe această temă.

Construcţia autostrăzii a fost împărţită în două tronsoane, respectiv Cernavodă-Medgidia şi Medgidia-Constanţa, care au o lungime totală de 52 de kilometri. Contractul pentru execuţia tronsonului Cernavodă-Medgidia, în valoare de 634,4 milioane de lei, fără TVA, a fost atribuit companiei franceze Colas, în timp ce la sectorul Medgidia-Constanţa lucrează companiile Astaldi şi Max Boegl, pentru 211 milioane de euro. Termenul de finalizare a autostrăzii variază undeva între iunie 2011 (varianta Berceanu) şi sfârşitul anului 2011 (varianta Boagiu). Varianta şoferilor… rutele ocolitoare, că oricum n-au încotro!



12