Autostrada Soarelui, subiect de telenovelă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Poveste fără sfârşit...

Autostrada Soarelui, subiect de telenovelă

Eveniment 16 Aprilie 2011 / 00:00 1316 accesări

Nefinalizarea la timp a Autostrăzii Soarelui s-a transformat într-un scabros proces de divorţ între reprezentanţii statului român (în acest caz Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - CNADNR - şi reprezentanţii Ministerului Transporturilor) şi cei ai antreprenorului francez Colas, firma care a câştigat licitaţia privind realizarea segmentului Cernavodă - Medgidia al autostrăzii A2. În urma scandalului privind rezilierea contractului şi retragerea utilajelor de pe şantier, ambele părţi încearcă să demonstreze că dreptatea este de partea lor. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au anunţat, vineri, că CNADNR a amendat firma Colas, în cinci rânduri, în perioada septembrie 2010 - martie 2011, cu peste 16 milioane de euro în total. Printre motivele aplicării acestor penalităţi s-a numărat, potrivit CNADNR, şi neîndeplinirea obligaţiilor privind descărcările arheologice. Însă, potrivit legislaţiei în vigoare, sarcina descărcării arheologice aparţine, în acest caz, Ministerului Transporturilor, care ar fi trebuit să conlucreze cu Ministerul Culturii. Cu alte cuvinte, firma Colas a fost amendată pentru că reprezentanţii ministerului nu şi-au făcut datoria. Pe 11 aprilie, CNADNR a anunţat că a notificat firma franceză cu privire la rezilierea contractului, motivul invocat fiind refuzul antreprenorului de a continua execuţia lucrărilor.

JOCUL DE-A REZILIEREA. Reamintim că, în iulie 2010, CNADNR a predat către constructorul Colas terenul aferent unui segment de doar 5,6 km din totalul de 20 km (segmentul Cernavodă - Medgidia). În aceste condiţii, este mai mult decât evident că francezii de la Colas nu au nicio vină că au construit doar pe segmentul care le-a fost predat şi că s-au oprit după ce acesta s-a terminat, aşteptând ca autorităţile centrale să-şi facă treaba. Sau poate atât reprezentanţii Ministerului Transporturilor, cât şi cei ai CNADNR se aşteptau ca firma franceză să intre cu buldozerele peste proprietăţile private aflate pe traseul Autostrăzii Soarelui, pentru a-i scuti pe ei de exproprieri. Pe 14 martie 2011, din 760 de imobile necesar a fi expropriate pe tronsonul Cernavodă - Medgidia, erau rezolvate doar 4,6% din cazuri. Mai mult, în ceea ce priveşte rezilierea contractului, se pare că cei care au pus piciorul în prag au fost francezii, nemulţumiţi de faptul că pentru cei 14,4 km rămaşi din tronsonul Cernavodă - Medgidia nu s-a eliberat certificatul de descărcare de sarcini arheologice şi nu s-au făcut exproprierile, ceea ce a dus la blocarea lucrărilor. Pe 28 martie, reprezentanţii firmei Colas au transmis un ultimatum reprezentanţilor CNADNR, în care spuneau că, dacă nu se remediază situaţia, vor rezilia contractul unilateral. Iniţial, CNADNR a trimis către firma Colas o notificare de reziliere amiabilă a contractului, însă reprezentanţii firmei au refuzat această variantă. „Am solicitat rezilierea unilaterală a contractului pentru că nu am putut continua lucrările, în condiţiile în care nu ni s-a pus la dispoziţie terenul pe care să construim. Vom aduce cazul în atenţia Curţii Internaţionale de Arbitraj, care va decide de partea cui este dreptatea”, declara managerul de proiect Jean-Baptiste Guenet.



12