Bulgaria are o rețea rutieră destul de extinsă și dispune de mai multe autostrăzi, multe dintre acestea fiind construite începând cu anii 1980. Se construiesc din ce în ce mai multe autostrăzi. Principalele autostrăzi sunt A1 și A2, care pornesc de la Sofia spre sud-est și, respectiv, spre nord-est.
Autostrăzile sunt adesea mai bine cunoscute după nume decât după număr. Acestea sunt denumite după locații geografice, cum ar fi râurile:
- Autostrada A1 se numește Trakiya (Tracia), după zona pe care o traversează.
- A2 se numește Hemus și este denumită după un vechi nume pentru Munții Balcani prin care trece autostrada.
- A5 se numește Cherno More, care înseamnă Marea Neagră, și trece de-a lungul coastei acestei mări.
- Autostrada A4 se numește Maritsa, după numele râului cu același nume din sud-estul Bulgariei.
- A3 se numește Struma, după râul cu același nume din sud-vestul țării. De asemenea, este important de menționat că există un proiect în curs de desfășurare care prevede extinderea autostrăzii Struma, care este o legătură de transport vitală. Autostrada se întinde pe o lungime de 149 de kilometri, pornind din Dona Dikanya, la sud-vest de Sofia.
- A6 se numește Lyulin și este denumită după lanțul muntos prin care trece autostrada.
Există, de asemenea, o șosea de centură de la Sofia care este în curs de modernizare pentru a deveni autostradă. Există, de asemenea, un drum expres de la Sofia până la granița cu Serbia, spre Belgrad.
Din 2006, au fost finalizate părți din A3 (Struma), o parte din A4 (Maritsa), precum și A6 (Lyulin). Intenția este de a construi o rețea mai mare de autostrăzi, cum ar fi A1 de la Sofia la Burgas, A5 de-a lungul coastei Mării Negre și A3 spre Salonic în Grecia și A2 spre Varna. Pe termen lung, ar trebui să existe o autostradă de la Sofia la Skopje (Macedonia de Nord) și Niš (Serbia). Planurile pentru autostrăzile nord-sud prin centrul țării sunt sub formă de drumuri expres. Aceste planuri nu sunt foarte concrete, astfel încât traficul de tranzit dinspre Europa Centrală și de Vest către Turcia rămâne dependent de ruta prin Serbia. Din păcate, această rută este uneori considerată neatractivă din cauza taxelor de trecere mai mari și a controalelor mai stricte la frontieră.
Multe dintre drumurile din Bulgaria sunt frumoase din punct de vedere peisagistic, datorită caracterului muntos al sudului și centrului țării. Multe drumuri trec de-a lungul parcurilor naționale. Calitatea drumurilor variază, astfel că există o serie de autostrăzi cu suprafețe de drum vechi. A2 este un exemplu în acest sens, dar multe drumuri au fost renovate începând cu 2004. Cu toate acestea, se pot întâlni multe lucrări rutiere care sunt uneori prost delimitate. Drumurile noi au o calitate excelentă.
Gestionarea drumurilor
Rețeaua rutieră bulgară este gestionată de API, Agencya Patna Infrastructura (în chirilic: Агенция Пътна инфраструктура, АПИ).
Alte aspecte despre rețeaua rutieră bulgară
Bulgaria are o rețea modestă de autostrăzi. Prima autostradă a fost deschisă în 1978, după care rețeaua s-a extins într-o oarecare măsură în anii 1980, dar a stagnat în anii 1990. Începând cu anul 2000, rețeaua de autostrăzi a crescut din nou în lungime, în special din 2009. Autostrăzile A1 și A2 formează ruta est-vest de la Sofia la Burgas și, respectiv, Varna. A4 este o ramificație a A1 către Turcia. A5 este o autostradă scurtă în apropiere de Varna, iar A3 și A6 formează o rută nord-sud de la Sofia spre granița cu Grecia. Rețeaua este în continuare în curs de extindere considerabilă.
Drumuri principale
Rețeaua de drumuri principale din Bulgaria este împărțită în trei clase, clasa I, a doua și a treia, indicate în limbajul scris cu prefixele I, II și III. Denumirea oficială pentru un drum național este „drum republican” (Републикански път, Republikanski pŭt).
Rețeaua de drumuri principale în 2019 era formată din 19 877 de kilometri de drum:
- 6 autostrăzi - 816 km
- 9 drumuri de clasa I - 2975 km
- 44 drumuri de clasa a 2-a - 4035 km
- 150 drumuri de clasa a 3-a - 6400 km
- 256 drumuri de clasa a 4-a - 5651 km
Autostrăzi
Autostrăzile nu sunt numerotate în funcție de un sistem, ci cronologic. De exemplu, A1 a fost prima autostradă, iar A6 este cea mai recentă. Întotdeauna a existat o mare incertitudine cu privire la numerotarea exactă, dar la 6 august 2012, numerotarea A a fost stabilită prin lege, astfel că această ambiguitate a dispărut. Începând cu 27 decembrie 2018, numerotarea drumurilor a fost schimbată din nou.
- A1: Sofia - Plovdiv - Stara Zagora - Burgas
- A2: Sofia - Shumen - Varna
- A3: Sofia - Pernik - Dupnitsa - Sandanski - granița cu Grecia la Kulata
- A4: Chirpan - Svilengrad - frontiera turcă la Kapitan Andreevo
- A5: Varna - Burgas
- A6: Kalotina - Sofia
Cu toate acestea, numerele de drum ale autostrăzilor nu sunt întotdeauna indicate.
Pe scurt
Atunci când călătoriți prin Bulgaria, cel mai important lucru este să vă asigurați că aveți o vinietă valabilă pentru autovehiculul dumneavoastră. În caz contrar, veți fi sancționat. Utilizarea drumurilor expres și autostrăzilor vă permite să ajungeți rapid dintr-un punct în altul. Trebuie doar să fiți atent la indicatoarele rutiere și să respectați prevederile legale privind circulația rutieră. În acest fel, călătoria dumneavoastră va fi ferită de orice neplăceri.