Suntem pe ultimul loc la construcţia de autostrăzi, dar pe primul atunci când vine vorba de preţurile medii practicate de constructori. Potrivit unui raport al Consiliului Concurenţei (CC), comparativ cu vecinii noştri bulgari, preţul mediu de construcţie al unui kilometru de autostradă în zona de şes este de aproape trei ori mai mare. „În urma prelucrării datelor şi informaţiilor puse la dispoziţie de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, analiza arată că, în România, preţul mediu al unui kilometru de autostradă construit în zona de şes este de 23,3 milioane lei, iar cel al unui kilometru de autostradă construit în zona de deal este de 20,8 milioane lei, ambele peste nivelul standardelor de cost”, se arată în raportul CC. Inspectorii instituţiei susţin că în cadrul analizei s-a constatat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometrul de autostradă. Spre exemplu, la zona de şes, în România preţurile au variat între 2,68 milioane euro (tronsonul Feteşti - Cernavodă) şi 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria - între 2 mililoane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora - Yambol) şi 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia şi Yana), iar în Polonia - între 4,6 milioane euro (Zgorzelec - Krzyżowa) şi 12,4 milioane euro (Zgorzelec - Krzyżowa). Studiul mai arată că termenele de execuţie ale lucrărilor din România au fost depăşite la majoritatea transoanelor de autostradă cu mai mult de 12 luni.