Autostrăzile spaniole, în pragul falimentului

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Autostrăzile spaniole, în pragul falimentului

Monden 29 Octombrie 2012 / 00:00 417 accesări

Criza economică îi determină pe spanioli să renunţe la maşinile proprii, astfel că multe dintre companiile care administrează autostrăzile sunt în pragul falimentului. ”Am solicitat redresarea judiciară, deoarece nu mai putem face faţă rambursării datoriilor”, a declarat Jose Antonio Lopez Casas, director general al societăţii Accesos de Madrid, care gestionează autostrăzile Radial 3 şi Radial 5. Pentru aceste două autostrăzi inaugurate în 2004, nota de plată este încărcată: 660 de milioane de euro datorii către bănci, 340 de milioane de euro către constructori şi 400 de milioane de euro pentru exproprieri. Nu este vorba de un caz singular în Spania, a patra economie din Zona Euro. În luna mai, autostrada Madrid - Toledo a demarat procedura de redresare judiciară, urmată acum de autostrăzile Radial 3, 4 şi 5, care servesc drept căi de acces către capitala Madrid, apoi de traseele Cartagena - Vera şi Ocana - La Roda.

În Spania a existat un boom imobiliar urmat de unul în infrastructuri, în special în sectorul rutier, fiind construiţi mii şi mii de kilometri de autostrăzi pe rute unde nu exista densitatea care să le justifice. Această politică, foarte activă până la declanşarea crizei, a permis Spaniei să atingă mai multe recorduri: lider european în materie de kilometri de autostrăzi şi număr de aeroporturi comerciale cu caracter internaţional, numărul doi mondial în materie de kilometri de linii de tren de mare viteză. Concesionarii de autostrăzi plătesc preţul pentru această frenezie în construcţii, în condiţiile în care statul a dat undă verde pentru o mulţime de proiecte de autostrăzi cu plată dar în acelaşi timp a continuat să dezvolte şi drumurile gratuite, preferate în prezent de automobilişti. Criza a accentuat acest efect, în primul trimestru, traficul pe autostrăzile cu plată a scăzut cu 8,2% în ritm anual, atingând cel mai scăzut nivel după 1998, arată datele Ministerului Transporturilor. Potrivit organizaţiei Ecologistas en Accion, autostrada Madrid - Toledo nu înregistrează decât 11% din traficul preconizat iniţial.



12