Avalanşă de plângeri împotriva băncilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Protecţia Consumatorilor. Clienţi în pragul disperării

Avalanşă de plângeri împotriva băncilor

Eveniment 16 Martie 2010 / 00:00 1611 accesări

În cursul anului 2009, la nivelul Autorităţii Naţionale a Protecţiei Consumatorilor (ANPC) au fost înregistrate peste 3.000 de reclamaţii împotriva societăţilor bancare, cei mai mulţi consumatori reclamând majorarea dobânzii la creditele contractate. Şi la nivelul Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Constanţa au fost înregistrate, în cursul anului 2009, 159 de sesizări şi reclamaţii formulate de consumatori în scris, online sau direct la biroul de preluare reclamaţii împotriva furnizorilor de servicii financiare. Din totalul celor 159 reclamaţii înregistrate, 72 dintre acestea au fost întemeiate, spun reprezentanţii CJPC. Pentru deficienţele constatate au fost aplicate 27 de sancţiuni în valoare de 200.500 lei, încasându-se 24.500 lei şi 13 procese verbale de constatare a clauzelor abuzive în contractele consumatorilor. Principalele aspecte reclamate au fost: majorarea abuzivă a dobânzii prevăzută în contract (unele contracte prevăd pe de o parte că dobânda este fixă pe toată durata contractului de credit, dar în alte articole se prevede că banca îşi rezervă dreptul de a modifica dobânda în cazul ivirii unor situaţii pe piaţa financiară monetară, fără însă să le precizeze transparent pentru cunoştinţa consumatorului); instituţiile financiar-bancare nu răspund în 30 zile la sesizările scrise ale consumatorilor sau nu răspund deloc; aproape ca regulă generală, băncile trimit scrisori la consumatori nesemnate, neştampilate, fără dată şi număr. De asemenea, constănţenii s-au mai plâns şi de reclamele mincinoase în anumite oferte unde se specifică faptul că pentru anumite produse bancare nu se încasează comisioane dar, în realitate, conform extraselor de la consumatori, băncile încasează şi aceste comisioane. Şi, nu în ultimul rând, reclamaţiile au făcut referire şi la clauzele abuzive în contractele de credit, dar şi la introducerea unor comisioane în afara prevederilor contractuale.

FĂRĂ COMISIOANE LA RAMBURSĂRI ANTICIPATE. ANPC a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru transpunerea şi implementarea în legislaţia naţională a Directivei 2008/48/CE, care devine obligatorie pentru toate statele membre din 11 iunie. Astfel, băncile vor modifica, până în septembrie, aproape toate contractele de credit încheiate cu populaţia pentru a le adapta la noile reglementări ale UE şi nu vor mai putea încasa comisioane la rambursările anticipate pentru împrumuturile cu dobândă variabilă, iar la celelalte comisioanele sunt limitate la 1%. Proiectul de ordonanţă de urgenţă se aplică tuturor contractelor de credit, inclusiv creditelor ipotecare şi imobiliare, indiferent de valoarea totală, precum şi contractelor de leasing, care vor prelua majoritatea condiţiilor impuse în prezent de legislaţia românească în cazul creditelor de consum.

Taguri articol


12