Mijloacele de transport în comun, microbuze sau autocare, sunt modalitatea cea mai folosită de români pentru a se deplasa între localităţi. Însă şi modul în care se desfăşoară transportul extraurban de persoane se înscrie în peisajul unei Românii unde regulile de orice natură sunt, în mare parte, ignorate. Principala cauză a modului nesigur în care se desfăşoară o bună parte din curse sunt unii şoferi care se caracterizează prin inconştienţă, lăcomie şi abordare a traseelor ca nişte veritabili piloţi de raliu. Despre această realitate vorbesc accidentele care s-au întâmplat în ultimii ani, în care au fost implicate mijloace de transport în comun pe traseele dintre localităţi şi în care vina a aparţinut în peste 50% din cazuri şoferilor autovehiculelor de transport persoane. Dacă vorbim de judeţul nostru, putem da ca exemplu accidentul din dreptul localităţii Piatra, din noiembrie 2009, când şoferul unui microbuz a intrat pe contrasens drept într-un TIR, cinci pasageri pierzându-şi viaţa şi patru fiind răniţi. De asemenea, putem menţiona microbuzul prea plin care, la începutul lui 2010, s-a răsturnat în Mamaia şi care venea mult prea repede dinspre Năvodari, mai mulţi pasageri fiind răniţi. Din păcate, şi acum pe ruta Constanţa - Năvodari se circulă cu microbuze aglomerate în intervalul în care oamenii se întorc de la muncă acasă, după cum se plâng cei care merg cu maşinile companiei GMS care pleacă din staţia Gară, din Constanţa.
CUTII DE SARDINE PE ROŢI. Imaginaţi-vă cum ar fi să călătoreşti în fiecare zi către casă într-o cutie încinsă de metal pe patru roţi. Un grup compact de oameni va degaja o căldură insuportabilă atât iarna, cât şi vara, anotimp în care, de obicei, răcorirea călătorilor se face prin deschiderea tuturor geamurilor. Nu le mai e cald, dar nici sănătoşi nu mai ajung acasă. O bugetară din Constanţa care a dorit să rămână anonimă a explicat că, după o zi de muncă, nu poate să stea într-un microbuz în care sunt aproape 30 de persoane, deşi limita este de 16. „Nu este loc să arunci un ac. După muncă nu pot să merg acasă în picioare până la Năvodari, într-o maşină ticsită. Din păcate, întâlnesc aceeaşi situaţie zilnic”. Iar lăcomia şoferilor care lasă să se umple până la refuz mijloacele de transport în comun s-a văzut, din nefericire, la Scânteia, judeţul Iaşi. Nerăbdător să vadă cât încasase de la pasageri, şoferul unui microbuz s-a oprit pe calea ferată pentru a face monetarul. Manevra lui s-a soldat cu 14 morţi şi doi răniţi ca urmare a faptului că un tren a izbit în plin microbuzul.
CURSE FĂRĂ BILETE. O altă caracteristică a transportului de persoane este neacordarea tichetelor de călătorie de către şofer. Un exemplu ar fi cursa de 10.30, de sâmbăta trecută, a companiei Mercado Sud spre Galaţi, via Brăila. Şoferul microbuzului cu numărul de înmatriculare B 15 SOD, dar şi o persoană care a colectat banii celor care au urcat din Constanţa nu au dat bilete călătorilor, cu o singură excepţie, un tânăr care a insistat că vrea dovada plăţii. Mai mult decât atât, în Brăila, şoferul a forţat culoarea galbenă a semaforului şi a fost oprit de un echipaj al poliţiei rutiere locale. Dacă şoferul a scăpat fără carnet suspendat nu se ştie, dar călătorii au scăpat doar cu o întârziere de 20 de minute din ceea ce ar fi putut să-i coste viaţa.
CE SPUN AUTORITĂŢILE. Conform inspectorului Carmen Şerbănescu, Serviciul Poliţiei Rutiere Constanţa face controale săptămânale la operatorili de transport în comun. Directorul interimar al Autorităţii Rutiere Române Constanţa, Titi Stan, a declarat că reprezentanţii instituţiei vor face, în perioada următoare, pe lângă controalele obişnuite în trafic, şi o verificare a stării tehnice şi a greutăţii mijloacelor de transport de călători şi marfă. La rândul său, directorul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, Dionisie Culeţu, a precizat că, în 2011, au fost primite şase reclamaţii legate de neacordarea de tichete de călătorie şi de depăşirea numărului admis de călători. El a adăugat că inspectorii oficiului au intervenit şi au soluţionat reclamaţiile. Din păcate, într-un fel se văd lucrurile pe hârtie, la birou, şi altfel stau ele pe teren, unde, din cauza numărului mare de curse de călători, situaţia are tendinţa de a scăpa de sub control. La această realitate contribuie, din păcate, şi călătorii care acceptă să circule în autovehicule prea pline, care nu cer bilet, deşi este dreptul lor, şi care nu semnalează autorităţilor abilitate şoferii care conduc inconştient.