Avioanele viitorului vor fi transparente

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Avioanele viitorului vor fi transparente

Monden 29 Septembrie 2010 / 00:00 434 accesări

Avionul care, la o simplă atingere de buton, va deveni complet transparent, astfel încât pasagerii să poată privi nestingheriţi, afară, prin fuselaj sau prin podeaua cabinei, spre aşezările care se întind la peste 10.000 de metri sub ei, va deveni realitate. Producătorul european de aeronave Airbus a dat publicităţii o broşură intitulată „Viitorul, de Airbus”, care, deşi are numai 14 pagini, expune câteva idei foarte îndrăzneţe cu privire la viitorul transportului aerian. Se prevede că, până în 2050, avioanele vor dispune de tetiere cu auto-curăţare ce nu se vor mai murdări niciodată, de scaune pliabile şi perfect ergonomice, care vor lua forma trupurilor pasagerilor, precum şi de proiecţii holografice capabile să transforme o cabină privată într-o grădină niponă Zen. Airbus susţine că materialele viitorului vor dispune de functionalităţi ce vor asigura transparenţă la comandă, eliminând nevoia ferestrelor. Totuşi, dacă oamenii vor dori să vadă printr-un avion ce călătoreşte cu peste 1.000 de kilometri pe oră rămâne, încă, o chestiune supusă dezbaterii.

Pasagerii vor putea să urce, în curând, la bordul avioanelor cu creme, geluri sau lichide cosmetice, spre desosebire de situaţia curentă, în care aceştia nu au voie să urce în avion cu asemenea substanţe, a anunţat Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI). În următorii doi ani, toate acestea se vor încheia, graţie instalării unor echipamente ce permit detectarea explozibililor, a declarat secretarul general al acestei agenţii ONU, francezul Raymond Benjamin. În schimb, s-a apreciat că scanerele corporale, la care Italia intenţionează să renunţe, ar trebui să fie dezvoltate, urmând să permită, în timp, reducerea cozilor de aşteptare. Există câteva variante posibile, şi anume unele ţări riscă să respingă pasagerii care refuză să treacă prin aceste scanere, iar altele vor propune, opţional, percheziţii corporale.

La cea de a 37-a Adunare trienală a OACI, care se desfăşoară timp de zece zile, începând de marţi, la Montreal, participă 1.200 de delegaţi, între care 40 de miniştri ai Transporturilor. În cadrul adunării vor fi dezbătute trei capitole mari, şi anume siguranţa şi securitatea transporturilor şi eforturile de reducere a impactului avioanelor asupra mediului. În ceea ce priveşte încălzirea climatică, aviaţia internaţională produce doar 1,4% din emisiile de gaze cu efect de seră, un nivel pe care intenţionează îl reducă cu 2% pe an, până în 2020. Aceste eforturi nu fac parte, ci sunt paralele cu angajamentele Protocolului de la Kyoto, un lucru care provoacă o anumită tensiune cu ţările în curs de dezvoltare, care fac parte din grupul celor 77, condus de China, Brazilia şi India, care ar prefera cadrul de la Kyoto. Aceste ţări apreciază că, dacă revendicarea lor, ca ţările industrializate să suporte reducerea lor de emisii de gaze, va fi acceptată, ele ar obţine mai mult în cadrul Convenţiei asupra Schimbărilor Climatice decât prin OACI.

La Montreal riscă să fie adusă în discuţie şi o altă divergenţă, şi anume că UE, care vrea să avanseze în lupta împotriva schimbărilor climatice, intenţionează ca din 2012 să aplice o directivă prin care vor fi taxate emisiile de carbon ale zborurilor care pleacă din şi au ca destinaţie Europa. Dar SUA se opun acestei intenţii, fiind de acord să plătească numai pentru emisiile pe care le vor produce deasupra Europei, dar nu şi pentru avioanele ce pornesc de pe teritoriul său.

Taguri articol


12