Baletul “Peer Gynt“, repetiţie generală în noua sală a Teatrului “Oleg Danovski“

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Baletul “Peer Gynt“, repetiţie generală în noua sală a Teatrului “Oleg Danovski“

Cultură 19 Mai 2006 / 00:00 4842 accesări

După o lună şi jumătate de repetiţii intense, desfăşurate sub coordonarea cunoscutului coregraf Gheorghi Kovtun, artist emerit al Rusiei şi, mai nou, a co-repetitorului Francisc Strnad, balerinii constănţeni au ajuns pe ultima sută de metri cu pregătirea celei mai noi producţii a Companiei de Balet a Teatrului Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski“. Ieri, la sala recent amenajată şi modernizată a teatrului, a avut loc una din repetiţiile generale ale spectacolului de balet “Peer Gynt“, inspirat după poemul dramatic cu titlu omonim de Henrik Ibsen, pe muzica lui Edvard Grieg. Baletul redă avatarurile unui personaj pe jumătate legendar, Peer Gynt, ţăran norvegian de la mijlocul secolului al XIX-lea şi va avea premiera în această duminică, de la ora 19.00, inaugurînd, totodată, noua sală a Teatrului “Oleg Danovski“.

Horaţiu Cherecheş (Peer Gynt), Monica Cherecheş (Solveig), Eliza Popa (Ingrid), Călin Hanţiu (Împăratul Trolilor, Neptun), Anca Strnad (mama), Mircea Crăciun şi Mariana Baran (dracii), Marilena Croitoru, Andreea Vanca, Oana Dincă (prietenele) deţin rolurile principale în acest spectacol complex, în care se regăsesc aproape toate stilurile de dans, de la clasic, la neoclasic şi contemporan. Dansatorii se află la capătul unei perioade istovitoare, de-a lungul căreia au repetat chiar şi opt-nouă ore pe zi. Baletul poartă amprenta renumitului coregraf din Sankt Petersburg, Gheorghi Kovtun, care, timp de o lună, cît a stat la Constanţa, a reuşit să imprime balerinilor constănţeni stilul său inconfundabil. De altfel, dansatorii recunosc faptul că au fost marcaţi să lucreze alături de maestrul rus, de la care au avut foarte multe lucruri de învăţat. “Peer Gynt este un rol complex. Coregrafia în sine este clasică, contemporană, neoclasică şi modernă. Din punctul meu de vedere, nu am dansat ceva mai greu. Am şase variaţii, şapte pas-de-deux. Este un rol care solicită foarte mult talentul interpretativ al artistului“, a precizat Horaţiu Cherecheş, prim-solist al Companiei de Balet.

Baletomanii sînt aşteptaţi, duminică seară, la premiera oficială

Alte roluri importante sînt interpretate de Eliza Popa - artistă despre care Gheorghi Kovtun spunea că, odată cu montarea acestui balet, pe afişul constănţean a apărut o nouă balerină, de Monica Cherecheş şi Călin Hanţiu. Eliza Popa apare în acest balet în patru roluri, cel de bază fiind Ingrid, fata care trebuia să se căsătorească cu Şaman (Călin Hanţiu) în ciuda voinţei ei. Ingrid fuge, însă, cu Peer Gynt, cel pe care îl iubea, chiar de la propria nuntă, însă este părăsită de acesta şi ajunge să capete diferite forme (fiica Regelui Adîncurilor, fiica lui Neptun şi, în final, o moarte... frumoasă) prin care să se răzbune. “Este un lucru surprinzător pentru mine faptul că am fost distribuită în toate aceste ipostaze. Pentru mine a fost cea mai frumoasă experienţă, din care am avut de învăţat foarte mult, atît din punct de vedere tehnic, cît şi expresiv. A fost o adevărată provocare. Gheorghi Kovtun m-a pus într-o situaţie, într-un rol în care eu nu mă vedeam. De felul meu sînt mai timidă, nu îmi place să fiu în centrul atenţiei, dar coregraful m-a văzut altfel, mai provocatoare. Presupun că fiecare femeie e aşa, numai că trebuie cineva să o vadă şi să o pună în valoare“, a mărturisit tînăra dansatoare Eliza Popa, artistă care a mai putut fi admirată de constănţeni şi în alte spectacole de excepţie, precum “Spărgătorul de nuci“ şi “Frumoasa din pădurea adormită“. La rîndul său, Călin Hanţiu, directorul Companiei de Balet şi interpret în “Peer Gynt“, a declarat că se gîndea la punerea în scenă a acestui balet încă de anul trecut şi că se bucură că a avut ideea de a aduce un invitat care să se ocupe de materializarea proiectului. “Este o poveste interesantă, clasică, dar şi de actualitate, un spectacol la care s-a muncit, care cred că o să aibă mare succes“, a subliniat Călin Hanţiu. Sîmbătă va avea loc ultima repetiţie generală, cu decorurile şi costumele originale, iar duminică, pe 21 mai, baletomanii sînt aşteptaţi în Sala Teatrului “Oleg Danovski“, pentru premiera oficială.



12