Băncile actualizează datele clienţilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Băncile actualizează datele clienţilor

Economie 17 August 2009 / 00:00 869 accesări

Mai multe bănci din România au început procesul de actualizare a bazelor de date. Acţiunea se desfăşoară în baza cerinţelor Regulamentului Băncii Naţionale a României (BNR) nr 9/2008 - legat de cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii şi combaterii spălarii banilor şi finanţării terorismului. Dacă la Banca Transilvania acţiunea s-a încheiat pe 31 iulie, la BCR, actualizarea datelor de identificare personale se va încheia în 30 septembrie. După această dată, clienţii BCR care nu-şi actualizează datele nu vor mai avea acces la conturi pînă la prezentarea la una dintre unităţile BCR. Pentru a-i face pe clienţi să îşi actualizeze datele personale înregistrate în evidenţele băncii, BCR organizează şi o tragere la sorţi cu 300 de premii în obiecte (camere foto digitale şi telefoane mobile). Banca Românească îşi reactualizează evidenţa pînă în 30 septembrie, în timp ce clienţii Raiffeisen Bank sînt obligaţi să îşi reactualizeze datele pînă în 9 octombrie 2009. Conform prevederilor acestui regulament, în activitatea de identificare a clienţilor persoane fizice, banca are obligaţia de a solicita următoarele informaţii: nume, prenume, după caz, pseudonimul, data şi locul naşterii, cod numeric personal sau un alt element unic de identificare similar, domiciliul şi reşedinţa, după caz, date de contact (număr de telefon, fax, adresa poştei electronice), naţionalitate, ocupaţia şi numele angajatorului ori natura activităţii proprii, funcţia publică importanţa deţinută, dacă este cazul, şi numele beneficiarului real. Pentru clienţii persoane juridice sau fără personalitate juridică, Regulamentul BNR nr. 9/2008 cere ca instituţiile de credit să deţină informaţii referitoare la: denumire, forma juridică, sediu social, sediu unde se situează centrul de conducere şi de gestiune a activităţii statutare, date de contact (număr de telefon, fax, adresa poştei electronice, etc), tipul şi natura activităţii desfăşurate, identitatea persoanelor care sînt învestite cu competenţa de a conduce şi reprezintă entitatea, numele beneficiarului real sau informaţii despre persoana/grupul de persoane care constituie beneficiarul real, identitatea persoanei care acţionează în numele clientului, precum şi informaţii pentru a se stabili că aceasta este autorizată/împuternicită în acest sens. Regulamentul nr. 9/2008 al BNR se aplică instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice române, care sînt înscrise în Registrul special ţinut de BNR. Acest registru reglementează standardele minime pentru elaborarea normelor de cunoaştere a clientelei ca parte esenţială a administrării riscului de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului, precum şi aspectele legate de implementarea acestora.



12