Băncile cer prelungirea la şase luni a termenului pentru implementarea prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) privind serviciile de plată, întrucît perioada impusă, de 45 zile, este insuficientă pentru operarea modificărilor, a spus preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), Radu Gheţea. OUG 113/2009, publicată în Monitorul Oficial la 12 octombrie, transpune prevederile directivei europene privind serviciile de plată (Payment Services Directive - n.r.), care a devenit obligatorie şi pentru România. Ordonanţa va intra în vigoare la 1 noiembrie, iar băncile au un termen de 45 zile, respectiv pînă la 15 decembrie, să actualizeze contractele încheiate cu clienţii privind serviciile de plăţi. Astfel, clienţii trebuie să fie înştiinţaţi de către bancă în privinţa comisioanelor care se percep pentru plăţile efectuate atît intern, cît şi transfrontalier. „Omul, cînd vine la bancă şi vrea să facă o plată, trebuie să ştie cît îl costă (...) Sistemul bancar dispune, potrivit ordonanţei de urgenţă, practic, de 45 de zile de la data intrării în vigoare pentru a implementa modificările. Comunitatea bancară nu a fost de acord cu acest termen atît de scurt, întrucît avem nevoie de minimum şase luni ca să putem în aplicare o asemenea ordonanţă. Este vorba de modificări care trebuie operate în contractele pe care clienţii le au cu băncile, unde sînt prevăzute tot felul de lucuri care nu mai sînt în spiritul şi litera acestei ordonanţe”, a afirmat Gheţea. El a precizat că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a forţat acest termen de 45 de zile, dar consideră că va trebui să îl revizuiască. „Nu cred că foloseşte nimănui să constate că o bancă, care are să zicem 6 milioane de clienţi şi cîteva milioane de carduri, nu a reuşit în 45 de zile să modifice toate aceste contracte şi să rafineze în totalitate sistemul informatic pentru a corespunde directivei europene. Vom milita foarte puternic pentru extinderea acestui termen şi poate cu ocazia adoptării ordonanţei de către Parlament vom reuşi să-l prelungim”, a explicat Gheţea. La rîndul său, Constantin Rotaru, consilier al ARB, apreciază că Ordonanţa 113 a venit extrem de tîrziu şi era nevoie ca acest act să apară cu cel puţin şase luni înainte şi să fie consultaţi şi reprezentanţii băncilor privind prevederile şi termenele incluse. „În spate sînt aplicaţii informatice şi proceduri pe care băncile nu şi-au permis să le modifice înainte de apariţia ordonanţei. Din fericire, stăm bine în zona operaţională, trebuie făcute doar nişte modificări de limbaj şi poate unele în zona de procesare”, a spus Rotaru.