Băncile negociază eliberarea „ostaticilor” clauzelor abuzive

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Război rece

Băncile negociază eliberarea „ostaticilor” clauzelor abuzive

Economie 27 Februarie 2013 / 00:00 467 accesări

MEDIEREA, ÎMPINSĂ ÎN FAŢĂ Asociaţia Română a Băncilor (ARB) vrea să iniţieze un proiect de act normativ prin care să promoveze medierea drept soluţie de stingere a litigiilor dintre bănci şi clienţi. „ANPC ar scăpa de o durere de cap, fiindcă nu ar primi atâtea reclamaţii, mai ales că din câteva mii de plângeri, doar 1-2% sunt fondate. Este o pierdere de timp şi pentru bănci şi pentru Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), care se traduce în costuri suplimentare pentru clienţi. Băncile nu vor asta, pentru că ar pierde din afaceri, ceea ce, în actualele condiţii economice, nu este un lucru favorabil”, explică preşedintele ARB, Radu Gheţea. În opinia sa, medierea ar trebui să devină mult mai cunoscută, fiind o oportunitate de a-ţi rezolva problemele fără a mai ajunge în aparatul greoi al instanţei româneşti. Gheţea aminteşte că există o asociaţie a mediatorilor în domeniul financiar-bancar, Finban, care - culmea! - „funcţionează” încă din 2010, dar mult prea timid. În acelaşi timp, numărul clienţilor care au atacat băncile în instanţă a crescut semnificativ, cei mai mulţi cerând dreptate pentru clauzele abuzive din contractele de credit. Ba mai mult, Codul de Procedură Civilă (CPC) a fost modificat astfel încât să permită ANPC şi/sau asociaţiilor consumatorilor să denunţe în instanţă clauzele respective şi să le elimine din contracte. Noile reguli ar fi trebuit să se aplice de la 1 februarie, însă termenul a fost prelungit cu încă şase luni, pentru „şlefuiri”.

BANCHERII PREGĂTESC APĂRAREA Pe de altă parte, bancherii spun că vor accepta să schimbe clauzele din toate contractele, dar numai dacă procesele sunt intentate de ANPC, nu şi de asociaţiile de profil. „Dacă o instanţă superioară din România consideră că o clauză este abuzivă, iar banca pierde procesul, atunci decizia trebuie respectată. Se vorbeşte despre asociaţii, dar noi avem ANPC, care ar trebui să-şi însuşească sesizarea de la orice client. Vrem ca lucrurile să fie foarte clare şi să nu lase loc de interpretare. În niciun caz nu vom menţine clauze abuzive în contracte, dar nici nu dorim ca oricine şi în orice moment să poată spune „Aha, asta e o clauză abuzivă!”. Vrem ca băncilor să li se permită să se apere. Să nu ne trezim că România are un sistem bancar slăbit, fără o motivaţie foarte clară”, mai spune preşedintele ARB. O altă viziune asupra problemei are secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Cristian Pârvan, care spune că „nu poate fi vorba de nicio mediere între bănci şi clienţi în cazul în care contractele sunt întocmite prost de la început”. Cert este că, din vară, românii vor avea mai multe căi de acţiuni împotriva bancherilor şi, într-un final, „cel mic” se va putea bate cu „cel mare”.

Taguri articol


12