Băncile, obligate să afişeze toate costurile cu litere de aceeaşi mărime!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Băncile, obligate să afişeze toate costurile cu litere de aceeaşi mărime!

Justiție 14 Octombrie 2008 / 00:00 540 accesări

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Dan Vlaicu, a anunţat că legea care prevede sancţionarea băncilor şi instituţiilor financiare nebancare ce nu respectă drepturile consumatorilor ar putea fi aplicată de la începutul anului 2009. Mai exact, aceste bănci ar putea fi amendate cu pînă la 50.000 lei. „Prin actul normativ, finalizat de ANPC în urma discuţiilor cu reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor, furnizorii de servicii financiare sînt obligaţi să nu majoreze comisioanele pe durata derulării unui contract şi să nu introducă altele noi (dacă nu au fost prevăzute în contract). Legea va fi votată rapid şi va putea fi aplicată din ianuarie 2009”, a afirmat Dan Vlaicu. Clientul bancar trebuie să fie anunţat cu 30 de zile înainte de realizarea unei modificări în contract, iar dacă nu este de acord cu modificarea, poate refinanţa creditul prin transferul la altă bancă sau îl poate rambursa. „Piaţa bancară concurenţială va determina ca băncile să ofere produse de creditare mai bune pentru clienţi. Prin acestă prevedere, clientul poate schimba banca, ceea ce nu este în interesul instituţiei creditoare iniţiale”, a precizat Vlaicu. Amenzile aplicate băncilor vor varia între 5.000 lei şi 50.000 lei. Dacă un client solicită despăgubiri, acestea se pot obţine printr-o decizie a instanţei de judecată. De la începutul acestui an, ANPC a înregistrat 1.300 de reclamaţii pentru domeniul bancar, majoritatea consumatorilor reclamînd modificarea dobînzilor, iar 60% dintre reclamaţii sînt justificate. Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă interzice introducerea şi perceperea de noi taxe, comisioane, tarife sau alte costuri ce nu au fost menţionate în contract. În cazul în care dobînda este fixă, aceasta va fi precizată cu exactitate. În ceea ce priveşte dobînda variabilă, variaţia ratei dobînzii trebuie să fie raportată la fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi în contract. Totodată, în publicitatea pe care o fac produselor oferite, băncile trebuie să afişeze toate costurile cu aceleaşi caractere de litere. Orice formă de publicitate a unei bănci sau IFN trebuie să cuprindă informaţii despre rata dobînzii creditului, dobînda anuală efectivă (DAE), durata contractului, valoarea totală plătită de consumator. În cazul în care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat să încheie un contract de asigurare, se va menţiona acest aspect în momentul promovării produsului. Directorul Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (OJPC) Constanţa, Gheorghe Trandafir, a declarat că şi la Constanţa au fost întreprinse o serie de acţiuni de control ale specialiştilor la diferite bănci, un număr de cinci dintre acestea fiind sancţionate contravenţional pentru că nu au respectat pe deplin prevederile contractuale. „Salariaţii băncilor trebuie să fie foarte atenţi, să aibă răbdare să le explice clienţilor absolut toate detaliile cerute”, explică Trandafir. El a anunţat că în perioada imediat următoare, inspectorii OPC vor trece la demararea altor acţiuni de control la băncile din Constanţa, astfel încît să fie luate la puricat cît mai multe unităţi.



12