Oferta generalistă va fi păstrată în continuare. Este clar că băncile nu sînt încă pregătite să rişte pe nişe, însă căutarea direcţiilor şi încercările de ocupare a nişelor au început deja. Adolescenţii şi turiştii sînt targeturile atacate cu preponderenţă de bănci în această vară. Muncitorii din străinătate şi IMM-urile se află în atenţia băncilor care vor să se orienteze spre tranzacţiile de business. “Cardurile verii“ sînt cele pentru juniori, care ating un dublu target. Prima ţintă o constituie adolescenţii, care intră astfel în relaţii cu o anumită bancă şi ar putea rămîne cu aceasta şi în continuare cînd vor avea propria afacere.
A doua ţintă a cardurilor Junior o constituie părinţii, întrucît sînt interesaţi să monitorizeze cheltuielile copiilor, dar şi să-i educe în gestionarea banilor. BCR Visa Electron Junior este un card de debit în lei, cu care copilul poate plăti chiar şi facturile părinţilor. BRD Sprint este un card internaţional de retragere de numerar, cu care poate cheltui, dar poate şi economisi. Banca Transilvania a emis un card Kid Cont care, după trei ani, începe să adauge tot feluri de bonusuri. BRD şi Finansbank au lansat, de curînd, cardurile de credit pentru vacanţă, în sensul că încheie parteneriate cu agenţii de turism şi oferă vacanţe pe cardurile de credit. Este vorba de creditul 45 de la BRD si de Cardfinans Avantaj de la Finansbank. Muncitorii români din străinătate reprezintă un target valoros vizat, deocamdată, de Banca Italo Romena, prin lansarea recentă a produselor “Fără Frontiere“, special destinate comunităţii româneşti din Italia.
Parteneriate şi afinităţi
O altfel de segmentare în retailul bancar este dată de cardurile de credit cobranding, cînd este vorba de parteneriate cu o structură comercială sau cardurile de afinitate, cînd este vorba de un parteneriat cu o organizaţie nonprofit ori un grup profesional. Cardurile cobranding au intrat în forţă pe piaţă încă de anul trecut, iar în ultimul timp anunţurile de astfel de parteneriate sînt foarte frecvente, intrînd deja în cotidian. Mai nouă este abordarea serviciilor financiare pe afinităţi. Cardurile de afinitate reprezintă o mină de aur pentru marketeri. Ele sînt capabile să targeteze la fix consumatorii, cu puţine şanse de eroare, iar pe deasupra să-i crediteze şi să le ofere toate condiţiile pentru a cumpăra. În plus, consumatorul va fi mai generos şi mai predispus să cumpere atunci cînd ştie că poate contribui fără prea mult efort la susţinerea unei cauze de care este interesat.
Există deja cîteva tipuri de carduri de afinitate. Maestro Dinamo este un card standard de debit, emis de Emporiki Bank România, şi care se adresează fanilor acestei echipe. Romexterra Bank a emis două carduri de afinitate: unul împreună cu Federaţia Sindicatelor Libere şi Independente din Petrom şi altul împreuna cu Sindicatul Naţional al Funcţionarilor Publici. Cu aceste carduri se pot face plăţi şi retrageri de numerar de la ATM-uri, dar se pot folosi şi ca legitimaţii de membru, întrucît conţin şi fotografia posesorului. Euroline Style este o altă variantă recentă a cardurilor de afinitate. Cardul este emis de Euroline Retail Service, aflat în proprietatea comună a Bancpost şi a EFG Eurobank Ergasias. ERS donează centrului de diagnosticare a cancerului la sîn un procentaj din fiecare tranzacţie efectuată cu cardul EuroLine Style, un card care a fost special creat pentru a susţine campania de luptă împotriva cancerului la sîn.