Băncile şi instituţiile financiare nebancare (IFN) pot solicita clienţilor informaţii mai cuprinzătoare decît minimul prevăzut în regulamentul Băncii Naţionale a României (BNR) privind cunoaşterea clientelei, indiferent de produsul sau serviciul bancar pe care îl utilizează sau solicită, arată Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi banca centrală. „Regulamentul BNR 9/2008 stabileşte standardele minime pentru elaborarea de către instituţiile de credit şi cele financiare nebancare înscrise în Registrul special a propriilor norme de cunoaştere a clientelei ca parte esenţială a administrării riscului de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului. În acest context, solicitarea de informaţii de către fiecare entitate în parte poate avea o arie mai largă de cuprindere decît minimul prevăzut de regulament”, se menţionează într-un comunicat comun al ARB şi BNR. Cele două instituţii precizează că, indiferent de produsul sau serviciul bancar pe care îl utilizează sau solicită, clienţii instituţiilor trebuie să furnizeze informaţiile cerute pentru a se asigura că efectuarea tranzacţiilor solicitate nu va fi întîrziată pînă la actualizarea datelor. Potrivit regulamentului BNR, toate instituţiile de credit şi instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul special trebuie să obţină de la clienţii persoane fizice, în cel mai scurt timp, cel puţin informaţii privind numele şi prenumele şi, după caz, pseudonimul, data şi locul naşterii, codul numeric personal sau un alt element unic de identificare similar, domiciliul şi reşedinţa, numărul de telefon, fax, adresa de poştă electronică după caz, naţionalitatea, ocupaţia şi numele angajatorului ori natura activităţii proprii, funcţia publică importantă deţinută, dacă există, şi numele beneficiarului real. În cazul persoanelor juridice, regulamentul băncii centrale prevede că este necesară furnizarea cel puţin a următoarelor date: denumirea, forma juridică, sediul social şi, dacă este cazul, sediul unde se situează centrul de conducere şi de gestiune a activităţii statutare, numărul de telefon, fax, adresa de poştă electronică, după caz, tipul şi natura activităţii desfăşurate, identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive şi/sau hotărîrii organelor statutare, sînt învestite cu competenţa de a conduce şi reprezenta entitatea, precum şi puterile acestora de angajare a entităţii, numele beneficiarului real sau informaţii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real, identitatea persoanei care acţionează în numele clientului, precum şi date pentru a se stabili că aceasta este autorizată/împuternicită în acest sens. „În această perioadă, instituţiile de credit şi cele financiare nebancare înscrise în Registrul special sînt în plină campanie de actualizare/completare a datelor deţinute despre clienţii lor, persoanelor fizice şi juridice, pentru a asigura respectarea dispoziţiilor Legii 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Regulamentului BNR 9/2008 privind cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului”, se mai arată în comunicat.