PLÂNGERI DE DRAGUL PLÂNGERILOR Bancherii reclamă timpul relativ scurt de dezbatere publică (1 - 19 septembrie) acordat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) proiectului de ordin privind afișarea comisioanelor în sumă absolută la retragerea de numerar din bancomate, precum și faptul că nu au fost consultați înainte de publicarea actului. În traducere liberă, bancherii se plâng că ANPC le-a făcut o surpriză similară cu cea pe care unii dintre ei le-au făcut-o și clienților, majorându-le pe ascuns ratele și introducând cine știe ce taxe și comisioane abuzive. „Considerăm că ar trebui inițiat un proces consultativ mai amplu, care să cuprindă și reprezentanții comunității bancare, pentru a discuta diferitele aspecte de ordin tehnic și operațional care țin de o asemenea schimbare“, au declarat ieri reprezentanții Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR). „Aspecte tehnice“... pe bune? Chiar atât de greu este să bagi în sistem un fișier Word cu toate comisioanele practicate la ATM, pe care să îl afișezi ulterior? Să înțelegem că reclamele care se schimbă lunar, pe același ecran de bancomat, necesită dezbatere publică de 30 de zile și implică un efort tehnic uriaș? Mai bine zis, bancherii se tem de un plus de transparență. După toate procesele pe clauze abuzive, ATM-ul rămăsese, probabil, un mic sanctuar al țepei, de unde se mai puteau lua bani din cine știe ce taxe penibile.
TAXE MULTE ȘI MĂRUNTE Că tot vorbim de asta, cel mai mare comision la ATM este cel aferent retragerilor de numerar de la aparatele altor bănci decât cea care a emis cardul - 0,5% din suma retrasă plus 2,5 lei, la cele mai multe unități. Uneori, însă, taxa se dublează, ajungând la 1% din sumă plus 5 lei. Practic, la o retragere de 1.000 lei, taxa poate fi de 7,5 - 15 lei. Dacă 100 de oameni fac asta într-o zi, banca încasează între 750 și 1.500 lei. Culmea, taxele sunt mari și atunci când folosești ATM-ul băncii care a emis cardul. Dacă la ING și Banca Transilvania operațiunile de gen sunt gratuite, celelalte bănci aplică un comision de 0,2%, în vreme ce BCR și Bancpost iau 0,25%. Chiar și interogarea soldului cardului costă, ajungând până la 2,2 lei (BRD). Unele bănci își taxează clienții și pentru alte operațiuni la ATM, precum schimbarea codului PIB (până la 2 lei) sau emiterea unui mini-extras de cont (cel mult 2,2 lei).
TOTUL LA VEDERE Potrivit proiectului ANPC, băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efectueze cu un card de debit sau credit. Informaţiile privind costurile trebuie să fie vizibile şi uşor de citit, precizând suma exactă pe care o persoană o are de plătit pentru fiecare operaţiune, nu procentul perceput. Totodată, dimensiunea literelor/cifrelor trebuie să fie egală cu restul caracterelor de pe ecranul ATM-ului. De asemenea, dacă se blochează sau se reţine cardul în bancomat, instituţia de credit care deţine aparatul are obligaţia să informeze clienţii respectivi, pe ecranul terminalului, despre termenul maxim de recuperare a cardului şi numărul de telefon la care se poate apela în această situaţie, cu intervalul orar specificat.