Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat, ieri, într-o conferinţă de presă, că Uniunea Europeană (UE) a aprobat finanţarea tronsonului de autostradă Cernavodă - Constanţa şi a centurii Constanţa, cu circa 125 milioane euro, urmînd ca lucrările să fie finalizate în luna mai a anului 2011. „Avem două proiecte majore aprobate de UE, respectiv Cernavodă - Constanţa, în valoare de 71 milioane euro, şi centura Constanţei, în valoare de 53 milioane euro, deci un total de 125 milioane, pe care începem să îl utilizăm”, a declarat Berceanu. El a mai spus că aceste două porţiuni de autostradă pot fi realizate fără niciun fel de impediment, terenurile sînt expropriate, constructorii există, se organizează. „Atît UE cît şi Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) pun la dispoziţie banii şi sper că, în doi ani, aşa cum este prevăzut în contracte, vom avea autostrada finalizată pînă la Constanţa”, declara în mai oficialul de la Transporturi, în urma unei vizite în judeţul Constanţa. În total, cele două proiecte costă circa 600 de milioane de euro. Cea mai mare parte a banilor, respectiv 338 milioane de euro, vin de la BEI, 136 milioane de euro de la bugetul de stat şi restul de 126 milioane de la UE.
Referitor la continuarea lucrărilor la autostrada Bucureşti - Constanţa, porţiunea dintre Cernavodă şi Medgidia va fi construită de firma Colas SRL, care, în urmă cu cîteva săptămîni, a organizat, la Cernavodă, o întîlnire cu cetăţenii. Cu această ocazie, reprezentanţii firmei Colas s-au arătat interesaţi de angajarea de personal din Cernavodă care să lucreze la viitoarea autostradă. „Sîntem interesaţi să angajăm muncitori necalificaţi, în primă fază, care să lucreze la terasamentul autostrăzii. De asemenea, vom angaja, pe parcursul lucrărilor, şi muncitori calificaţi în diverse meserii, în funcţie de necesităţi. Trebuie să se ştie că întîietate la angajare au muncitorii din zona Cernavodă, pentru a avea costuri cît mai mici. În acest sens am încheiat un contract cu Primăria Cernavodă, care va prelua cererile de angajare de la persoane fizice, dar şi de la firme cu care noi sîntem interesaţi să colaborăm”, a declarat la acea întîlnire reprezentantul firmei Colas, Rodica Ghiţă, care a precizat că lucrările pot începe în 15 august, iar termenul de finalizare al tronsonului este de 24 de luni. Potrivit unor date oferite de Primăria Cernavodă, de la dezbaterea din data de 9 iulie şi pînă în prezent, 1.160 de cetăţeni, din care 500 din Cernavodă, şi-au depus CV-urile la Primărie în vederea obţinerii unui loc de muncă pentru construirea autostrăzii. Reprezentanţii Primăriei au spus că cei mai mulţi şi-au depus CV-urile pentru meseriile de fierar betonist, mecanic, conducător auto, mecanic utilaje, lăcătuş, sudor şi strungar.
Proiectul sectorului de autostradă are în vedere realizarea trosonului de 20 de km între Cernavodă şi Medgidia, pentru finalizarea autostrăzii A2 Bucureşti - Constanţa, aceasta făcînd parte din coridorul IV paneuropean. Tronsonul va începe după intersecţia de la intrarea în oraşul Cernavodă şi se va finaliza la intrarea în oraşul Medgidia. Acest tronson este alcătuit din şase poduri cu viaducte cu o lungime de 800 m şi înălţime de aprox. 20 - 30 metri şi celelalte componente: rambleu, debleu, pasaje inferioare, pasaje superioare, lucrări hidraulice. Vor fi folosiţi 5.000.000 metri cubi de terasament, 700.000 metri cubi - agregate de carieră, 400.000 de tone de asfalt (patru straturi), 16 km de reţea de canalizare. Costurile proiectului se ridică la 634.398.000 lei, fără TVA. Oganizarea de şantier se va face în două locaţii. Birourile centrale cu departamentele generale vor fi amenajate în Cernavodă, pentru colaborarea cu autorităţile locale, iar a doua organizare se va afla în apropierea intersecţiei de intrare în oraş şi va fi folosită pentru instalarea staţiilor de producţie pentru realizarea lucrărilor (staţie de asfalt, staţie de betoane, cabinet medical, laborator, birouri şantier).