„Timp de aproape o oră, americanii nu au mai văzut liderul plin de inspiraţie apărut în Congres luna trecută, nici preşedintele colocvial din timpul vizitelor efectuate în ţară; nici măcar preşedintele glumeţ prezent la emisiunea lui Jay Leno. În schimb, l-au văzut pe Barack Obama profesionistul, un personaj familiar în timpul campaniei electorale. Fără să zîmbească, Obama a jucat rolul profesorului, oferind argumente familitare în fraze foarte lungi, de multe ori folosind sintagma „cum am mai spus”, precum un profesor în faţa elevilor care aşteaptă pauza”, a titrat publicaţia „The New York Times” Concluzia mass-media americane este că liderul de la Casa Albă a adoptat un ton mai serios şi mai profesionist în contextul crizei economice.
După cum a remarcat „Houston Chronicle”, Casa Albă a făcut unele schimbări logistice pentru această conferinţă de presă. Mai multe promptere de mici dimensiuni au fost aşezate în jurul preşedintelui pentru discursul introductiv, ulterior fiind retrase. Însă aparatele au fost vizibile în unele imagini televizate, deranjîndu-i pe unii analişti care au observat că foştii preşedinţi nu utilizau promptere. Barack Obama a folosit chiar şi un prompter mai mare aşezat în spatele jurnaliştilor, astfel că s-a uitat direct în camerele de luat vederi cînd a vorbit.
Preşedintele american a recunoscut, marţi, că este nevoie de timp pentru ca ţara să iasă din criză, dar a pledat pentru încrederea în forţa fundamentală a economiei atît din partea compatrioţilor, cît şi din partea partenerilor internaţionali. Conferinţa de presă a constat într-un exerciţiu de 56 de minute pentru a le transmite americanilor că ţara lor va ieşi din cea mai gravă criză economică din anii \'30, că strategia administraţiei de „atacare a crizei pe toate fronturile” şi un program ambiţios de reforme, oferă cea mai bună şansă de a realiza acest lucru, dar că va fi nevoie de timp. Barack Obama a pregătit terenul şi pentru alte măsuri şi s-a alăturat apelurilor administraţiei sale privind crearea unei noi autorităţi de reglementare care să aibă puterea de a lichida companiile financiare nebancare.
Întîlnirea cu presa a avut loc într-un moment delicat, după dezvăluirea, săptămîna trecută, a primelor în valoare de 165 de milioane de dolari acordate de firma de asigurări AIG anumitor angajaţi, în timp ce salvarea de la faliment a acesteia a fost realizată din fondurile acordate de stat. Dacă preşedintele Obama îşi menţine popularitatea, 60% din populaţie avînd o părere bună despre el, acest caz stîrneşte indignare şi îi complică planurile viitoare pentru ieşirea din criză. „Epoca primelor nelimitate şi a speculaţiilor frenetice s-a încheiat”, a declarat acestal, avertizînd că „nu trebuie diabolizat fiecare investitor şi fiecare întreprinzător care încearcă să facă profit, întrucît aceştia asigură prosperitatea americană”. Afacerile internaţionale au fost trecute în plan secund, în pofida apropierii unor evenimente importante, printre care summit-urile G20, al NATO şi UE-SUA, din aprilie.
O nouă dovadă a intensificării acţiunilor Executivului american pentru aplanarea crizei este că Senatul american l-a confirmat marţi seară pe Gary Locke în funcţia de secretar al Comerţului în administraţia Barack Obama Senatorii au aprobat această nominalizare prin aclamare. Săptămîna trecută, Comisia pentru Comerţ a Camerei superioare a aprobat numirea lui Gary Locke în unanimitate. În timpul audierii sale de către comisie, acesta a susţinut un comerţ echitabil mai de grabă decît liberul schimb, punînd un accent deosebit pe normele superioare în ceea ce priveşte mediul, societatea şi securitatea. Gary Locke, în vîrstă de 59 de ani, fiu de imigranţi chinezi şi fost guvernator statului Washington, este al treilea nume propus de Barack Obama pentru acest post. Acesta va răspunde de comerţ şi industrie, dar şi de pescuit, de recensămîntul din 2010 şi serviciile de meteorologie. Nu va fi responsabil cu comerţul internaţional, o funcţie care aparţine în prezent reprezentantului pentru Comerţ, Ron Kirk, care a fost deja confirmat de Senat.