E oficial. În Mamaia şi în toate celelalte staţiuni de pe litoral se vor putea derula construcţii şi în perioada sezonului estival, cu menţiunea că şantierele vor fi împrejmuite pentru a proteja turiştii. Restricţia privind derularea unor lucrări de construcţie pe litoral, valabilă până acum în intervalul 15 mai - 15 septembrie, a fost ridicată pentru lucrări din programe finanţate cu bani UE, dar şi pentru lucrări aflate în derulare, sezoniere sau care necesită o intervenţie urgentă. Decizia a fost luată de Guvern printr-o Ordonanţă de Urgenţă, după ce primarul Constanţei, Radu Mazăre, a solicitat Executivului să permită o derogare de la legea emisă de Elena Udrea în perioada în care aceasta a condus Ministerul Turismului şi care interzicea lucrările pe litoral în intervalul amintit. Legea emisă acum câţiva ani de Udrea bloca derularea tuturor proiectelor, inclusiv a celor cu fonduri europene, în localităţile de pe litoral, chiar dacă acest lucru putea duce la pierderea de bani europeni. Urmările? Staţiunile de la mare au fost împiedicate să să dezvolte. În loc să dureze un an, investiţiile se desfăşurau în mult mai mulţi ani.
Ordonanţa de ieri schimbă situaţia. Investitorii vor putea lucra, respectând câteva condiţii privind împrejmuirea perimetrului în care se derulează activitatea. Au fost voci care au criticat măsura, exprimându-şi îngrijorarea că turismul ar putea avea de suferit. Aceste temeri au fost infirmate în minivacanţa de 1 Mai, când cei care au ajuns pe litoral s-au distrat bine-mersi în cluburi şi pe plajă, fără să fie „oripilaţi” de lucrări. Mai mult decât atât, mulţi turişti au fost încântaţi de faptul că în sfârşit se modernizează promenada turistică, vor exista pasarele pietonale pe care să se poată traversa bulevardul Mamaia fără a fi blocat traficul şi că vor exista mai multe locuri de parcare (acestea ar fi, pe scurt, cele trei proiecte europene care se derulează acum în Mamaia). Motivaţiile au fost prezentate succint, ieri, şi de către premierul Victor Ponta: „Ordonanţa permite continuarea lucrărilor din fonduri europene, în special în zona de litoral, acolo nu se putea lucra vara, după care venea iarna şi iar nu se lucra. Avem programe cu fonduri europene unde, dacă nu lucrăm, pierdem banii şi rămânem cu şantierul, nu doar în Mamaia, ci şi în Eforie şi în alte zone. Este extrem de important ca lucrările aflate în execuţie să fie continuate şi finalizate, dar în condiţii de protecţie a turiştilor“.
Ce presupune ordonanţa?
Nu vă imaginaţi că, în această vară, toate staţiunile vor fi în şantier. La Mamaia, spre exemplu, primarul Radu Mazăre a explicat că proiectele europene de modernizare a promenadei şi amenajare a pasarelelor pietonale se vor derula până la 15 iunie. Noua ordonanţă redă, însă, autorităţii locale puterea de a decide ce lucrări se pot derula în staţiuni şi în ce condiţii. „Totul va fi în funcţie de şantier, de cât şi cum afectează turiştii. E normal să se întâmple aşa. Desigur, vrem să terminăm proiectele europene, iar în ceea ce priveşte constructorii, şantierele vor fi împrejmuite, se va lucra între anumite ore şi nu vor putea să lucreze toţi în acelaşi timp. Ţara asta plânge după investiţii. De ce să facă un hotel în şase ani când poţi să-l faci în doi ani? E ca aia: de ce ai bască, de ce nu ai bască? Când nu sunt investiţii, că de ce nu sunt investitori - pentru că toţi se duc la bulgari - şi, când sunt, ne plângem că e şantier“, a declarat, ieri, primarul Radu Mazăre.
RADU MAZĂRE: „NU PUTEM AVEA CONSTRUCŢII MODERNE FĂRĂ SĂ FIE ŞANTIER“
În ultimii ani, Mamaia a devenit locul în care tinerii dornici de aventură vin să simtă gustul distracţiei. „Unii nu au înţeles când, în urmă cu şase ani, am spus că vreau să promovăm Mamaia ca pe o staţiune cu fete frumoase, ca loc de distracţie. Asta nu s-a înţeles atunci, dar rezultatele îmi dau dreptate. La fel, nu se înţelege nici acum, când spun că nu se poate construi fără să fie şantier, când spun că, dacă nu faci nimic, nu ai parte de dezvoltare. Erau unii care spuneau că alţii construiesc şi că noi nu facem nimic. Uite că acum facem... Distracţia nu este afectată de faptul că nu e terminată faleza“, a spus Mazăre.
SPRIJIN DIN TOATE PĂRŢILE Apropo de vizite, nu mai departe de săptămâna trecută, litoralul a fost invadat de oficiali de la Bucureşti, care au venit să se convingă că este nevoie de emiterea unei ordonanţe prin care să se permită derularea construcţiilor şi în perioada sezonului estival. Ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri şi Turism, Florin Jianu, se declara încântat de faptul că există investiţii în Mamaia, spre deosebire de staţiunile din sud, şi preciza că va sprijini iniţiativa Primăriei Constanţa privind construcţiile. În ciuda cârcotaşilor care spuneau că nu e posibil ca lucrările să se deruleze vara pentru că deranjează turiştii, ministrul, la fel ca şi primarul Mazăre, a spus că nu crede că turiştii vor fi prea deranjaţi de zgomote, atâta vreme cât lucrările nu se vor derula pe plajă, şi că cei care ajung în Mamaia sunt mai interesaţi de cluburi decât de ceea ce se întâmplă pe promenadă.
CINE BENEFICIAZĂ DE LUCRĂRILE DIN MAMAIA?
Nici reprezentanţii agenţiilor de turism nu au o problemă cu faptul că se construieşte şi nici hotelierii. „Atât timp cât alte ţări se laudă cu absorbţii mari la capitolul fonduri europene, nu vedem de ce să nu sacrificăm o lună dintr-o vară sau chiar un sezon pentru ca de anul viitor să concurăm cu marile staţiuni de pe alte riviere. Avem nevoie de investiţii pentru a reabilita şi moderniza obiectivele ce au fost construite în anii ’70 pentru ca şi litoralul românesc să fie la acelaşi nivel cu cel din alte ţări“, a declarat directorul Icar Tours, Cristian Bărhălescu, adăugând că toate lucrările nu sunt decât în beneficiul turiştilor. La rândul său, preşedintele Autorităţii Naţionale a Turismului, Răzvan Filipescu, spunea zilele trecute că Mamaia a reuşit să se individualizeze prin oferta sa de distracţii şi ar trebui să continue trendul ascendent, dar că nu poate face acest lucru decât prin investiţii şi prin promovare la nivel naţional şi internaţional. Aceeaşi părere este împărtăşită şi de preşedintele Asociaţiei de Promovare a Turismului Litoral - Delta Dunării, Corina Martin, care a declarat că prin continuarea lucrărilor în staţiune, prin atragerea de bani europeni, Mamaia se va transforma în Miami-ul României.