Băsescu s-a prins după ... un cincinal că taxele din Portul Constanţa sînt prea mari

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
I-a picat fisa abia în prag de campanie pentru prezidenţiale

Băsescu s-a prins după ... un cincinal că taxele din Portul Constanţa sînt prea mari

Eveniment 11 August 2009 / 00:00 614 accesări

Prezent la Constanţa, preşedintele Traian Băsescu şi-a dat seama că taxele portuare practicate în Portul Constanţa sînt prea mari în comparaţie cu alte porturi din Marea Neagră. Ceea ce nu ştie şeful statului, sau poate că nu a dorit să ştie, este faptul că acest lucru a fost reclamat încă din 2004 de autorităţile locale şi judeţene. Şi dacă ne amintim de faptul că Traian Băsescu a fost principalul opozant al implicării autorităţilor locale în administrarea portului, realizăm că intervenţia sa este doar una de faţadă, în prag de campanie pentru prezidenţiale. Implicarea Consiliului Judeţean Constanţa (CJC) în administrarea Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu s-a resimţit imediat, dovadă fiind creşterea continuă a traficului de călători. În ceea ce priveşte politica de preţuri din Portul Constanţa, vă prezentăm integral comunicatul de presă remis ieri de preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu:

„Constatăm cu regret că, deşi în ultimii cinci ani, în diverse ocazii, am afirmat că sumele solicitate operării navelor în portul Constanţa sînt cele mai mari din bazinul Mării Negre, (armatorii folosind acest port doar în situaţii exprese, la cererea clienţilor, în restul cazurilor preferînd porturile vecine din Bulgaria şi Ucraina), de fiecare dată, directorii Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (APMC), respectiv reprezentanţii PNL şi/sau PD/PD-L au protestat cu mînie proletară, dezminţind realitatea existentă.

Numărul scăzut de nave care au operat în portul Constanţa în ultimii 5 ani (perioada 2004-2008 nefiind perioadă de criză!!!), precum şi gradul scăzut de utilizare a infrastructurii portuare au demonstrat şi demonstrează fără echivoc că politica monopolistă a Ministerului Transporturilor, respectiv a APMC şi a tuturor celorlalte instituţii responsabile de stabilirea tarifelor portuare a fost neprofesionistă, total greşită şi a condus la subminarea economiei judeţului Constanţa, implicit a economiei naţionale a României.

Răspunsul “marilor strategi” la solicitările noastre de scădere a tarifelor în concordanţă cu cele ale porturilor concurente a fost întotdeauna majorarea acestora, inclusiv a taxelor percepute agenţilor economici care îşi desfăşoară activitatea în incinta portuară; în plus, APMC a taxat către agenţii economici cu preţuri umflate utilităţi precum apa potabilă şi curentul electric, generînd astfel creşterea costurilor operatorilor şi a tarifelor percepute de aceştia către armatori. Cel mai simplu exemplu îl reprezintă tarifele de pilotaj şi remorcare percepute de firmele private, tarife direct proporţionale cu costul ridicat al utilităţilor şi al taxelor practicate de APMC.

A trebuit să treacă un cincinal şi să ne apropiem de alegerile prezidenţiale din noiembrie pentru ca preşedintele României, fost ministru al Transporturilor de două ori, să constate ceea ce ştia tot satul, şi anume “că taxele de la noi sînt semnificativ mai mari”, acesta fiind motivul principal pentru care armatorii ocolesc portul Constanţa. A trebuit să se apropie campania electorală pentru ca să se ia decizia de reducere cu 50% a tarifelor de operare în portul Constanţa, reducere pe care am solicitat-o în mod repetat în ultimii cinci ani.

Iată că şi domnul Berceanu, fost şi actual ministru al Transporturilor, este de acord cu preşedintele Traian Băsescu, „descoperind şi domnia sa America”, acum, în anul 2009, deşi, în urmă cu doi ani, cînd era membru în Guvernul Tăriceanu I, a girat şi aprobat politica dezastruoasă de tarife a APMC.

Aceasta este de fapt motivaţia pentru care portul Constanţa trebuie să aparţină autorităţilor locale, Primăriei Municipiului Constanţa şi Consiliului Judeţean Constanţa, aşa cum se întîmplă în toate porturile moderne din lumea civilizată, deoarece administraţiile locale sînt singurele care au interesul valorificării la maxim a infrastructurii existente şi a poziţiei geostrategice, prin luarea tuturor deciziilor necesare măririi traficului de mărfuri, factor generator de dezvoltare locală, de creştere a numărului de locuri de muncă bine plătite şi de sporire a veniturilor la buget.

Experienţa arată că acolo unde Consiliul Judeţean Constanţa s-a implicat, şi anume în managementul Aeroportului Internaţional Mihai Kogălniceanu Constanţa, traficul aerian s-a majorat (chiar în condiţii de criză economică), numărul de pasageri aferent primului semestru al anului 2009 fiind cu 49% mai mare decît semestrul I al anului precedent, iar veniturile proprii comparate pe aceleaşi perioade mai mari cu 35%. Secretul acestor rezultate a fost diminuarea tarifelor umflate care se percepeau companiilor aeriene înainte de intrarea Consiliului Judeţean Constanţa în acţionariatul aeroportului şi stabilirea acestora în funcţie de competitorii de pe piaţă şi a condiţiilor specifice.

În ceea ce priveşte răspunderea politică pentru subminarea economiei judeţului Constanţa prin menţinerea acestor tarife exorbitante, sperăm că, la alegerile prezidenţiale din noiembrie 2009, cei vinovaţi vor plăti decontul aferent în faţa cetăţenilor judeţului Constanţa.”

Preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu



12