Bătălia pentru portul Constanţei

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Primele discuţii Primărie - FNSP au eşuat Salariaţii n-au opinii, le-au adoptat pe ale angajatorilor

Bătălia pentru portul Constanţei

Eveniment 20 Mai 2014 / 00:00 4285 accesări

PROPUNERI Primarul Constanţei, Radu Mazăre, s-a întâlnit ieri, la Prefectură, cu liderii sindicali din Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP), în încercarea de a porni dialogul cu reprezentanţii salariaţilor portuari pe tema majorării pachetului de acţiuni deţinut de municipalitate în Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CN APM) Constanţa. Primarul a fost surprins însă să constate că s-a întâlnit, de fapt, cu delegaţii organizaţiei patronale a operatorilor portuari. Cel puţin aşa au lăsat impresia preşedintele FNSP, Mircea Burlacu, şi compania, care i-au prezentat primarului puncte de vedere suspect de asemănătoare cu ale angajatorilor sindicaliştilor, pe care îi reprezintă. Runda de discuţii începuse degajat, cu o expunere a primarului. Mazăre şi-a asumat vina pentru declanşarea atât de târzie a dialogului cu sindicaliştii şi şi-a exprimat surprinderea faţă de faptul că acţiunile de protest ale acestora sunt îndreptate împotriva lui şi a Primăriei. Asta în condiţiile în care municipalitatea nu îşi doreşte în port decât o dezvoltare similară celei pe care o cunoaşte staţiunea Mamaia. „Portul, în 24 de ani, nu s-a dezvoltat cum ar trebui. Vă invit la o plimbare în Mamaia, să vedeţi cum s-a dezvoltat în 14 ani, în administrarea Primăriei, o staţiune care în 2000 era prăfuită şi în paragină. O să vedeţi cum coexistă investiţii private, ale Primăriei şi europene. Dacă adun investiţiile private din Mamaia, cred că sunt de zece ori mai mari decât cele din port. Mai mult, în ultimii 14 ani s-au triplat locurile de muncă din Mamaia, care au ajuns de la 12 la peste 30 de mii. Mamaia este acum un exemplu de urmat în România şi în Europa. În port, deciziile se iau la minister şi s-au văzut rezultatele în ultimii 24 de ani. Interesul nostru, al municipalităţii este ca şi Constanţa să beneficieze de pe urma portului, aşa cum beneficiază de pe urma staţiunii Mamaia. Priorităţile pentru port sunt simple: investiţii, trafic de marfă şi locuri de muncă. O şansă unică pentru Constanţa şi pentru copiii noştri, despre asta vorbim”, a spus Mazăre. El a subliniat, totodată, că municipalitatea urmăreşte dinamizarea activităţii portuare, asigurarea unui mediu concurenţial corect şi, implicit, creşterea numărului angajaţilor din port şi ridicarea nivelului de trai al acestora.

SINDICATUL... PATRONATULUI Vă vine să credeţi sau nu, sindicaliştii portuari au avut, în faţa primarului, o poziţie demnă mai degrabă de patronat decât de reprezentanţi ai salariaţilor. Nu au adus vorba de securitatea locului de muncă sau de sănătatea muncii. Au cerut facilităţi fiscale pentru patroni şi s-au plâns de faptul că tarifele de operare practicate de şefii lor sunt printre cele mai mari din lume. Pe măsură ce cuvintele ieşeau pe gura liderilor sindicali, atmosfera s-a încins, în traversada din zona dialogului aşezat în zona sfadei şi a contrelor răstite trimise dinspre o parte a mesei spre cealaltă de interlocutori aflaţi în picioare. Mircea Burlacu a susţinut ideea lui Traian Băsescu privind importanţa naţională pe care o are Portul Constanţa, dar a recunoscut că porturile Hamburg şi Rotterdam, după modelul cărora se încearcă descentralizarea de la Constanţa, au fost dezvoltate până la nivelul actual de autorităţile locale. Nu a fost uitată nici tema pierderii de către stat a pachetului majoritar de acţiuni, ca şi cum Primăria Constanţa nu ar fi o instituţie a statului, ci o companie privată. Totodată, Burlacu a declarat că sindicaliştii nu au nimic de împărţit cu autoritatea locală sau cu primarul, dar la proteste au fost arborate bannere şi au fost scandate lozinci care îl contrazic. Şi atunci, ne întrebăm, pe cine a reprezentat, de fapt, preşedintele FNSP, pe sindicalişti sau pe patroni? Un răspuns în acest sens a dat primarul Mazăre: “Este clar! Sindicaliştii au venit montaţi. Argumentaţiile lor sunt complet eronate. Să susţii ca anumiţi privaţi din port să plătească sume derizorii, de acum 15 ani, pentru că altfel se pierd locurile de muncă, în vreme ce privaţii respectivi au profituri de milioane de euro, pe care le găsiţi la ANAF, mi se pare o chestiune care ţine strict de interesul milionarilor şi de a avea cât mai mult profit. Societăţile, dacă vreţi, le luăm pe rând şi vedem cum au câte şase milioane de euro profit anual şi nu plătesc mai nimic statului român. Am regăsit în încrâncenarea sindicalistului încrâncenarea lui Băsescu când vorbea de port”. Primarul a evidenţiat faptul că nu toţi operatorii din port au aceeaşi poziţie privind reorganizarea acţionariatului CN APM: „Sunt unii care nu au absolut nimic împotriva transferului de acţiuni - cei care nu au conexiunile la nivelul cel mai înalt în România, cei care desfăşoară o activitate normală: Chimpex, Minmetal, cu care mă voi întâlni în zilele următoare, la invitaţia lor”.

60.000 DE SEMNĂTURI DE LA CONSTĂNŢENI În cadrul discuţiilor de ieri, s-a dezbătut şi tema semnăturilor pe care constănţenii le dau acum, în ampla campanie de consultare a populaţiei, demarată de municipalitate. Primarul a anunţat că au fost strânse până acum aproximativ 60.000 de semnături: ”Până la sfârşitul săptămânii o să vedeţi cel puţin 100.000 de semnături de la constănţeni şi, dacă este nevoie, facem şi referendum”.

Sindicaliştii deplâng salariile mici, dar nu vor schimbare

Aproximativ 300 de angajaţi din Portul Constanţa au protestat, ieri, în faţa sediului Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APM), nemulţumiţi că 13% din acţiunile companiei ar urma să treacă la administraţia locală, ceea ce înseamnă că Ministerul Transporturilor nu va mai fi acţionar majoritar. Pe durata celor două ore de protest (7.00 - 9.00), oamenii au fluierat, au suflat în vuvuzele şi au bătut în butoaie. Pentru mai mult zgomot, angajaţii din port au adus şi câteva utilaje, vole şi tractoare, ale căror motoare au fost turate întru protest. Preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP), Mircea Burlacu, a dat de înţeles că lucrătorii portuari au pus stăpânire pe port şi că ei controlează toată activitatea în principala poartă maritimă din ţară. „Portul Constanţa nu este al domnului Şova (n.r. - ministrul Transporturilor, Dan Şova) sau al domnului Ponta, este al nostru, al lucrătorilor portuari. Portul nu este trocul dumnealor politic, ci reprezintă bunăstarea noastră şi a familiilor noastre”, a declarat Burlacu. Este suspect faptul că lucrătorii portuari - practic, angajaţi - s-au coalizat cu patronatele din port, respectiv Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar”, care reuneşte 33 de companii, pentru a menţine situaţia existentă în acţionariatul APM Constanţa. Asta în ciuda declaraţiilor ministrului Şova şi primarului Constanţei, Radu Mazăre, care au spus că, odată cu preluarea pachetului pe acţiuni şi un control mai strict al activităţii portuare, veniturile vor creşte considerabil, ceea ce va duce la mărirea numărului de salariaţi şi la creşterea veniturilor acestora.

Liderii sindicali au avut discursuri suspect de asemănătoare cu comunicatele patronatelor din port. În cuvântul său către protestatari, Burlacu şi-a contrazis propriile afirmaţii. Pe de o parte, a spus că deciziile referitoare la port trebuie luate de către patronate şi lucrători, iar pe de altă parte, s-a declarat nemulţumit că angajaţii portului câştigă foarte puţin în comparaţie cu cei din Rotterdam. “Ne uităm la Portul Rotterdam că este dezvoltat, dar nu ne uităm şi nu vorbim de salariile de mii de euro pe care le au lucrătorii portuari de acolo şi cele din Portul Constanţa”, a spus Burlacu. Ciudat este că nu reproşează asta patronatelor şi militează tocmai împotriva măsurii care aduce acţionariatul Portului Constanţa mai aproape de forma de succes din Rotterdam. După ce ministrul Transporturilor a cerut avizul Comisiei Europene pentru împărţirea acţiunilor din port, Burlacu a afirmat că va trimite un memoriu autorităţii europene referitor la intenţia Guvernului de a transfera noi acţiuni către Consiliul Local şi că portuarii „nu vor negocia transferul celor 13% din acţionariatul companiei la administraţia locală”. Nimic nou, din moment ce sindicatele care reprezintă angajaţii operatorilor din port nu au poziţia necesară pentru a negocia în vreun fel transferul acţiunilor CNAPM (niciun angajat din CNAPM nu este membru al FNSP - n.r.). În altă ordine de idei, sindicaliştii au ameninţat că, dacă Guvernul şi Primăria Constanţa nu vor renunţa la această decizie, vor muta protestele, după alegerile parlamentare, în faţa Primăriei şi vor bloca activitatea în port. Deşi este preşedintele FNSP, Mircea Burlacu, cel care are atâtea idei despre alţii, se pare că nu ştie exact câte sindicate păstoreşte, dar cu aproximaţie, spune el, organizaţia are afiliate 36 de sindicate cu circa 4.000 de membri. Probabil din cauza lacunelor din cunoştinţele pe care le are despre curtea proprie, evită să stea de vorbă cu reprezentanţii unei părţi a mass-media.

Portuarii, împotriva ajutoarelor pentru constănţeni?

Poate unul dintre cele mai stranii atacuri lansate de sindicalişti a fost acela referitor la acţiunile sociale pe care le întreprinde municipalitatea, în speţă pachetele ce le sunt oferite pensionarilor şi persoanelor nevoiaşe din oraş. Spunem că este ciudat pentru că sindicaliştii, în principiu, se luptă pentru măsuri sociale şi pentru bunăstarea celor mulţi şi nicidecum nu cer reducerea beneficiilor ce sunt oferite unei comunităţi. „Dacă vreţi ca acest port să se dezvolte şi datorită dezvoltării portului să scadă numărul de pachete şi să fie bine pentru toată lumea, chemaţi comunitatea portuară şi împreună cu ei să luăm deciziile în port“, a spus preşedintele FNSP, Mircea Burlacu. Răspunsul primarului Radu Mazăre a venit sec: „Dar eu nu vreau să scadă numărul de pachete“. El a explicat că Primăria doreşte ca sumele pe care municipalitatea le va primi ca dividende din port să fie folosite pentru reducerea cheltuielilor constănţenilor la întreţinere.



12