Berceanu, zis şi „nicio şansă pentru CFR”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Berceanu, zis şi „nicio şansă pentru CFR”

Eveniment 24 August 2010 / 00:00 895 accesări

Ce reacţii mai putem avea când auzim perlele aleşilor, mai ales ale ălora înalţi? Păi, cât ne ţine simţul umorului, ne amuzăm. Când simţul umorului, epuizat, îşi dă ultima suflare, trecem la lacrimi şi aşteptăm „reîncărcarea bateriilor” pentru următoarea repriză de râs. Din păcate, există un „înalt ales” care stârneşte ambele reacţii în acelaşi timp: ministrul Berceanu! Acesta se dovedeşte a fi, din nou, o fântână nesecată de inepţii şi incredibile propuneri cu zero aplicabilitate în plan concret, departe de orice urmă de bun simţ, de orice simţ uman şi umanitar, de orice inteligibilitate practică, de orice… După ce a venit cu un proiect prin care anunţa disponibilizarea a aproape 13.000 de oameni din CFR, a „băgat puţin în marşarier” la presiunea sindicatelor (cu care iniţial a refuzat să discute – n.r.) şi a acceptat câteva zile de „relache”, chipurile pentru a studia documentele puse de aceştia la dispoziţie şi a lua, împreună cu angajaţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), pe care mândru îl conduce, nişte decizii fiabile. Vreţi să aflaţi care sunt acestea?

ACELEAŞI DECIZII, MULT TIMP PIERDUT. Deci, după sindicalişti, timp de gândire şi analiză aprofundată, ministrul Berceanu se prezintă cu următoarele decizii: dăm totuşi oameni afară (între 7.100 şi 8.300 de angajaţi de la societăţile feroviare, cei mai mulţi de la CFR Marfă, 4.600 de persoane), ceea ce, împreună cu alte măsuri de reducere a cheltuielilor companiilor va duce la economii de 788 milioane de lei în 2011 faţă de acest an. Decizia disponibilizărilor variază în funcţie de disponibilitatea partenerilor sociali de a renunţa la unele drepturi, cum ar fi bonurile de masă, ajutoare materiale de Paşte, Crăciun şi Ziua Feroviarului, prime de vacanţă şi autorizaţii şi permise, unele dintre aceste drepturi urmând să fie suspendate pentru anul 2011, a explicat ministrul.

FEROVIARII, ÎNMĂRMURIŢI. Feroviarii au rămas înmărmuriţi şi au contraatacat, întrebându-l pe ministru despre care drepturi (bonuri, prime, ajutoare etc.) vorbeşte, deoarece în acest an nu s-a primit aşa ceva şi că este incredibil faptul că, brusc, renunţarea la acestea (care oricum nu există) este lăsată la latitudinea partenerilor sociali. „Adică, dacă întrebi un ceferist ce preferă, să fie dat afară sau să nu primească bonurile pe care nu le primea oricum, el ce va răspunde? Nu, domnu ministru, fără prime de vacanţă, Paşte, Crăciun, bonuri şi alte ajutoare materiale, eu nu mai stau, nu, nu, daţi-mă afară? Este jignitor!”, a declarat un lider sindical, care doreşte să-şi păstreze anonimatul.

INCREDIBIL, DAR ADEVĂRAT! Depănând mai departe firul poveştii lui Berceanu, aflăm că multtrâmbiţatele economii la CFR Marfă (300 milioane de lei) se vor face prin absorbţia în CFR Marfă a filialelor SC Întreţinere Reparaţii Locomotive Utilaje şi SC Întreţinere şi Reparaţii Vagoane (în limbaj ministerial se numeşte „reorganizare”), prin compensarea datoriilor pe care le au CET-urile Arad, Govora, Bacău, Braşov, Iaşi către CFR Marfă cu datoriile pe cale le are CFR Marfă către bugetul de stat şi… (auziţi tobele?) transferul navelor ferry-boat în administraţia Ministerului Apărării Naţionale!!! Păi, ce legătură are ferry-boat-ul, domnule ministru, cu MApN-ul? De ce aruncaţi în curtea, şi aşa plină de rugină a MApN-ului, două ferry-boat-uri oricum ruginite (poate de asta?) pentru care nu aţi reuşit, de ani de zile, să asiguraţi nişte sute de mii de lei, atât cât costă întreţinerea a două (2!) nave care fac parte din ceea ce a fost flota comercială a României şi care ar putea asigura, cu minimum de cheltuieli de întreţinere, coridorul comercial al Mării Negre (cum au făcut-o pe vremea „regretatului”), care ar asigura României o oarecare independenţă economică?

SĂ MAI ZICEM? Alte măsuri propuse de ministru se referă la eliminarea accizei la motorina consumată în transportul feroviar, valorificarea activelor neperformante, care nu participă la realizarea de venituri, separarea activităţii de vânzare servicii de activitatea post-vânzare, reorganizarea subunităţilor de vagoane, închiderea unor puncte de lucru ce îşi desfăşoară activitatea în spaţiile CFR SA sau altor terţi, conducând la economii din chirii şi utilităţi şi reorganizarea structurii centrale a CFR Marfă. Asta la Marfă!

CFR CĂLĂTORI. La CFR Călători, economiile urmează a fi de 200 milioane de lei prin urgentarea programului de introducere în staţii CFR a automatelor de bilete (care presupune o investiţie notabilă, dar ce ştim noi?), implementarea unui sistem informatic care să permită monitorizarea alimentărilor de combustibil a locomotivelor (de asemenea investiţie!), implementarea unui sistem de control al accesului în vagoane a călătorilor posesori de legitimaţie de călătorie (de asemenea investiţie!) şi desfiinţarea unor puncte de lucru. Persoane afectate: 2.075.

NICI CFR SA NU E LĂSATĂ DEOPARTE!. CFR SA vrea să obţină economii de 287,96 milioane de lei prin reducerea structurilor centrale ale companiei şi ale unităţilor exterioare subordonate direcţiilor de specialitate, continuarea procesului de licitare şi închiriere a liniilor aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile rămase neadjudecate în etapele de licitaţie derulate anterior (35 de secţii însumând 814,63 km, care prin închiriere aduc economii de 158,1 milioane lei/an), închiderea secţiilor de circulaţie neinteroperabile şi disponibilizarea personalului aferent în cazul secţiilor care nu vor putea fi închiriate şi reducerea cheltuielilor cu lucrări şi servicii în ramurile Linii şi Instalaţii. Precizăm că, respectiv, comentariile sunt de prisos luând în considerare starea actuală a liniilor operabile, neinteroperabile, reoperabile etc.! Persoane afectate din cadrul acestei companii: 1.630.

ŞI SINDICATELE. Sindicaliştii din CFR spun că vor analiza în zilele următoare un material pus la dispoziţie de Ministerul Transportului în care sunt cuprinse propuneri ale celor trei companii feroviare privind disponibilizările, dar susţin că nu s-a discutat nicio cifră şi că nu acceptă reduceri de personal. Preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, Iulian Măntescu, a declarat, ieri, la finalul celor patru ore de discuţii cu ministrul şi cu directorii celor trei companii CFR, că sindicaliştii vor analiza astăzi materialele date la întâlnire, urmând ca de mâine să fie reluate discuţiile.

Cât despre privatizarea CFR Marfă, trecută sub tăcere de ministru, preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, Iulian Măntescu, a subliniat că nu este de acord cu această măsură. \"Există un proiect strategic privind privatizarea CFR Marfă, însă în acest moment respingem privatizarea CFR Marfă. Nu este oportună acum. Compania trebuie echilibrată financiar înainte\", a susţinut liderul sindical.

ŞI ŞOMAJUL TEHNIC?. \"Este posibil să luăm în calcul proteste, dar în prezent nu am hotărât nimic. Urmează ca după întâlnirea cu fiecare conducere în parte să avem o întâlnire între toate federaţiile sindicale\", a conchis liderul de sindicat.



12