Cine ar mai vrea să părăsească atmosfera glamour sau libertăţile civile sau modul de viaţă cîştigate după căderea Comunismului, pentru o incursiune într-un trecut nu chiar atît de îndepărat?! Berlinala a pregătit, însă, un program pentru a aniversa 20 de ani de la căderea Zidului Berlinului. Intitulat „După Iarnă vine primăvara - Filme care au prevăzut căderea Zidului\", programul include lungmetraje, scurtmetraje şi documentare realizate în Bulgaria, Cehia, în ambele republici germane, Polonia, România, Rusia şi Ungaria de la sfîrşitul anilor \'70 şi mijlocul anilor \'80. Documentarul „Ioane, cum e la construcţii?\", realizat în anul 1983, de Sabina Pop, este producţia românească prezentată în cadrul acestei secţiuni alături de filme semnate de Vera Chitilova, Petar Popzlatev sau Rachid Nugmanov sau Krzysztof Kieslowski. Programul a fost iniţiat de Cinemateca Germană şi de Fundaţia Federală Germană pentru Cultură. Aceste filme sînt satire ale societăţii aflate în colaps moral, economic şi politic care aduc în discuţie cu mult curaj iminenţa unei schimbări, parabole ale unei lumi care îşi epuizează şi erodează toate pîrghiile de supravieţuire. Criza economică în care au căzut majoritatea statelor îndeamnă spre o reflecţie similară, însă libertatea de opinie şi de informare oferă mult mai multe şanse găsirii unei soluţi viabile.
Selecţia neconvenţională de anul acesta s-a dovedit un real succes. La jumătatea festivalului, numărul de bilete vîndute a ajuns la 270.000 faţă de recordul de anul trecut de 240.000. S-a dovedit că publicul iubeşte Berlinala, chiar dacă filmele prezentate au fost mult mai dificile şi provocatoare. Un eveniment ajuns la cea de-a 59-a ediţie se poate lăuda cu un public fidel, constant. În menţinerea interesului au un rol important şi programele dedicate adolescenţilor şi copiilor, Generation şi compeţitia KPlus. Publicul tînăr este îndreptat spre reflecţie asupra lumii în care va avea un cuvînt greu de spus în cadrul unei secţiuni în care au fost proiectate 27 de lungmetraje reprezentînd 25 de ţări şi 120 de regizori, producători şi protagonişti care au venit la Berlin pentru a-şi prezenta filmele. Producţiile selectate nu sînt neapărat filme pentru copii, ci dimpotrivă, filme implicate social, cu mesaj provocator şi uneori, realizate în forme artistice inovatoare. Jurii ale copiilor şi tinerilor vor decide decernarea trofeelor Ursul de Cristal, precum şi un premiu în valoare de 10.000 de euro. Un festival de film nu poate exista fără criticii de film, iar aceeaşi generaţie tînără este educată să aprecieze scriitura dedicată celei de-a şaptea arte. O echipă de 30 de tineri jurnalişti va edita zilnic, în germană şi engleză, cronici de film şi ştiri legate de cea de-a 59-a ediţie postate online pe site-ul www.jungejournalisten.berlinale.de.
În spiritul recunoaşterii şi încurajării tinerelor talente, regizori consacraţi, invitaţi de-a lungul Berlinalei să îşi prezinte cele mai noi filme, au ţinut lecţii de cinema în cadrul celei de-a şaptea ediţii a programului Talent Campus. Pe rînd, Stephen Frears, Wim Wenders, Jasmila Zbanic, Til Schweiger, Janusz Kamiński, Tom Tykwer, Bertrand Tavernier, cameramanul Janusz Kaminski şi preşedinta Juriului celei dea 59-a ediţii, actriţa scoţiană Tilda Swinton, le-au vorbit tinerilor selectaţi în acest program despre diferite momente din carierele lor. După închiderea Tîrgului de filme a venit şi rîndul taberei de talente să se închidă. Nu înainte de o nouă lecţie venită din partea unui oaspete-surpriză, actorul american Willem Dafoe, venit la Berlin pentru a prezenta filmul „The Dust of Time\", în regia regizorului grec Theo Angelopoulos. Nu în ultimul rînd, juriul format din Klaus-Peter Beyer, Martin Steyer şi Matin Todsharow, alături de mentorul acestui program, compozitorul Max Richter, i-au acordat premiul pentru cea mai bună coloană sonoră compozitorului polonez Atanas Valkov, pentru realizarea temei muzicale a filmului de excepţie „La Sangre Brota\", regizat de Pablo Fendrik.
Cu fiecare zi care trece, discuţiile cu privire la eventualii cîştigători cresc în intensitate. Topul criticilor de film publicat în suplimentul „Screen Internaţiopnal\", în mod special cu ocazia Berlinalei, indică pe primul loc co-producţia Uruguay/Argentina/Germania/Olanda „Gigante\", în regia lui Adrian Biniez, cu un punctaj de 2,6 puncte. „Katalin Varga\", semnat de Peter Strickland, urmează la mică distanţă, cu 2,2 puncte. Cel mai mic punctaj a fost obţinut de „Mammoth\", în regia lui Lukas Moodysson, cu numai 0,9 puncte.