Unele proiecte rămân într-un fel de Purgatoriu administrativo-birocratic. Indiferent de motive sau nemotive, investițiile rămân blocate și finalizarea lor întârzie mai mult decât orice tren de persoane al CFR. Într-o asemenea situație este și sistemul de bike-sharing din Constanța. Stațiile au fost montate, bicicletele au fost achiziționate, dar sistemul nu a devenit funcțional nici după trei ani de lucru și mai multe amânări ale datei de finalizare. Între timp, oamenii trec pe lângă stațiile de biciclete ca pe lângă OZN-uri, privindu-le miraţi. Pe când vor funcţiona şi la noi lucruri atât de obişnuite la nici 250 de km distanţă, în Bucureşti, unde un astfel de sistem a fost implementat de ani buni? Şi unde funcţionează!
O vorbă din bătrâni spune că drumul către iad este pavat cu intenții bune. În administrație, am putea spune mai degrabă că drumul către Purgatoriu este plin de intenții bune și planuri inovatoare. Dar de multe ori se dovedește că până când duci un lucru la bun sfârșit te mănâncă birocrația, contestațiile sau orice îți pune piedici, în general. Cam așa se întâmplă în cazul proiectului transfrontalier Black Sea Bike, derulat de Primăria Constanța în colaborare cu autoritățile locale din orașul bulgăresc Balcic. Este vorba despre acel proiect prin care constănțenii și turiștii ar avea posibilitatea să împrumute gratuit o bicicletă, în baza unei cartele magnetice, de la una dintre cele 24 de stații din oraș. Lucrurile sunt simple: omul merge la una dintre stațiile de biciclete din municipiu, apropie cartela magnetică (obținută, în prealabil, de la Primăria Constanța) de staţie și poate lua o bicicletă din cele puse în rastel. Se poate plimba cu ea maximum două ore (conform unui regulament proaspăt adoptat de Consiliul Local Constanța) și o poate lăsa, în baza aceleiași cartele magnetice, la orice altă stație din oraș.
DRUM PAVAT CU BIROCRAȚIE ȘI CONTESTAȚII
Nu a inventat nimeni roata. Asemenea sisteme de bike-sharing funcționează cu succes în străinătate, dar și în orașe din România, cum sunt București și Cluj-Napoca. Iar turiștii și localnicii din orașele în care a fost pus la punct un asemenea sistem se bucură din plin de beneficii. La noi, din păcate, Black Sea Bike se înscrie în seria proiectelor fără finalitate. Sau cel puțin a căror finalitate nu o vedem curând. Demarat în mai 2013, proiectul ar fi trebuit să fie finalizat până în 16 noiembrie 2014, conform site-ului dedicat, www.blackseabike.ro. Însă, după cum se poate observa cu ochiul liber, nici până acum nu a fost pus la punct sistemul. De altfel, primele schimbări palpabile le-am putut observa abia la sfârșitul lui 2015, când au fost montate primele rasteluri în principalele zone ale orașului. În martie 2016, primarul Decebal Făgădău spunea că proiectul a fost blocat mai multe luni din cauza unor contestații la procedurile de achiziții. După rezolvarea problemei, a trebuit reactualizată documentația, iar autoritățile au fixat un nou termen pentru finalizarea proiectului - 30 iunie. Evident, nici această dată nu a fost respectată.
SĂ FIE O PASĂRE, SĂ FIE UN AVION... SĂ FIE O STAȚIE DE BICICLETE?
Au trecut două luni de la ultimul termen impus, dar stațiile de biciclete tot goale au rămas. Mulți constănțeni trec pe lângă ele și se uită ca la OZN-uri, pentru că nu știu ce sunt și ce scop au. Panouri sau afișe informative nu sunt pe nicăieri și este foarte posibil ca și turiștii să fie la fel de nedumeriți cu privire la utilitatea stațiilor. Bicicletele nu sunt montate, deși tot Făgădău a anunțat la începutul anului că au fost achiziționate, iar pe site-ul Primăriei Constanța apare ca dată estimativă 15 septembrie. Reprezentanții echipei de proiect nu au putut fi contactați pentru a ne spune de ce s-a întârziat atât de mult cu acest proiect și ce mai trebuie făcut pentru finalizarea lui. Sperăm, totuși, să nu mai existe alte amânări și ca sistemul de bike-sharing să iasă din Purgatoriul proiectelor administrative odată pentru totdeauna. Mai ales să se vrea acest lucru. Şi, adăugăm, mai ales că vine iarna. Dacă autorităţile nu reuşesc – şi vă vom ţine la curent cu acest aspect – să rezolve problema până pe 15 septembrie, vor avea timp apoi tot sezonul ploios, după care cel rece, pentru a implementa proiectul cu pricina. Adică să producă nişte cartele şi să scoată nişte biciclete din vreun depozit obscur pentru care, probabil, se plăteşte chirie.
Citește și:
Când vor fi gata stațiile constănțene de închiriere a bicicletelor?