Atât de prost stă Constanța la capitolul transport alternativ, încât privații au ajuns să facă ceea ce, în alte orașe, face Primăria. Bine, Constanța nu excelează nici la capitolul transport rutier, cu tot cu infrastructura de rigoare, dar asta este o cu totul altă discuție. Revenind la subiectul transportului alternativ, un eveniment anunțat pentru acest weekend la Constanța ne-a readus în atenție una dintre bubele actualei administrații din Constanța. Nu e cea mai mare problemă, dar cu siguranță nu este de neglijat faptul că, în orașul cu pretenții de municipiu reședință de județ invadat de turiști în fiecare vară, NU SE ÎNCURAJEAZĂ DE NICIO CULOARE TRANSPORTUL PE BICICLETĂ. Nu este vreo constatare a specialiștilor, ci este un lucru vizibil cu ochiul liber. Oricine se plimbă măcar o dată prin oraș poate observa că nu există niciun fel de infrastructură în acest sens. Mai mult, până și proiectul prin care se oferea acces gratuit la biciclete printr-un sistem de bike-sharing a eșuat lamentabil, singurul lucru pe care îl avem acum fiind o mulțime de stații de bike-sharing nefolosite, nefuncționale, dar vandalizate și, unele, defecte. Între timp, la București, a fost pus în funcțiune un sistem de bike-sharing care merge bine-mersi de vreo doi ani și, mai mult, a fost introdus un program prin care locuitorii orașului primesc de la Primărie vouchere pentru achiziționarea de biciclete și alte mijloace de transport alternativ.
TREBUIE SĂ VINĂ PRIVAȚII LA NOI SĂ -ȘI FACĂ RECLAMĂ, CA SĂ SE ÎNCURAJEZE TRANSPORTUL ALTERNATIV
La Constanța, brandul de biciclete Pegas organizează o paradă (dar nu ca cea de Ziua Constanței) în timpul căreia participanții vor avea ocazia să testeze cele mai noi modele de biciclete. Mai mult, la sfârșitul evenimentului, primii 50 de participanți primesc vouchere pentru achiziționarea de biciclete de la magazinul ce se deschide la Constanța. „Peste 200 de fete cochete invită constănțenii duminică, 15 iulie, la mișcare, pe cel mai vechi brand de biciclete din România. Participanții la defilare se vor întâlni duminică, 15 iulie, ora 15, în fața Tomis Mall, unde fetele de la SkirtBike Constanța se adună pentru a deschide parada. Traseul este de aproape 9 kilometri, până la plaja din Mamaia, unde parada bicicletelor se va încheia pe seară cu o super petrecere, la o terasă de la malul mării. Primele 50 de persoane înscrise în cursă vor primi și câte un voucher în valoare de 500 de lei, pe care îl vor putea utiliza pentru achiziția unei biciclete din colecțiile prezentate în noul magazin”, se arată într-un comunicat de presă. E drept că aceasta este o inițiativă ce ține numai de promovarea acestui brand și o strategie de marketing, dar chiar și așa este de lăudat, în condițiile în care, în mod constant, celor din conducerea administrației locale le place să vorbească despre proiecte europene, dar nu țin cont de directivele privitoare la încurajarea transportului alternativ ca măsură de reducere a poluării. Complicat, ce să mai...
DESPRE PROIECTUL CE NU S-A MAI ÎNFĂPTUIT
Amintim că proiectul „Black Sea Bike”, prin care, teoretic, ORICINE ar fi trebuit să aibă posibilitatea să împrumute un vehicul pe două roți fără niciun fel de cost este unul dintre cele mai răsunătoare eșecuri ale administrației Făgădău. Gândit pentru încurajarea șoferilor să își lase mașinile acasă și să folosească mijloace de transport nepoluante, dar și pentru turiștii care vor să descopere Constanța și Mamaia pe două roți, proiectul a demarat în luna mai 2013 și ar fi trebuit să fie finalizat până în noiembrie 2014. Cu toate acestea, adevăratele progrese s-au văzut abia în 2016 (deh, campanie electorală), când au fost montate stațiile de biciclete. Iar acest lucru s-a întâmplat după o lungă perioadă de contestații la achiziții, reactualizare de documentații și alte proceduri strict birocratice, care mai degrabă au pus piedici în loc să faciliteze demersurile. Acum, când ne așteptam ca lucrurile să intre pe făgaș normal, bicicletele să fie montate pe rasteluri, iar oamenii să se poată bucura de toate avantajele acestui proiect, vedem în schimb stații goale și vandalizate de „artiștii” care insistă să mâzgălească tot ce prind cu graffiti. Ba chiar, anul trecut, Primăria Constanța a trebuit să plătească peste 30.000 de lei pentru repararea stațiilor de biciclete vandalizate care NU AU FOST FOLOSITE NICIODATĂ. Nu ne-ar mira să aflăm că și bicicletele s-au stricat de atâta stat în depozitele în care sunt ținute. Mai grav este faptul că, în fiecare an, reprezentanții Primăriei sau chiar însuși primarul Decebal Făgădău promit că „la vară” ne vom plimba pe bicicletele din cadrul proiectului, dar niciodată nu se întâmplă așa. Cine, știe, poate în 2019 sau 2020, chiar înainte de alegeri, cineva va face o „minune” și va anula toate piedicile.