Bijutierii acuză: ”ANPC sprijină traficul de aur şi falsurile”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Piaţa metalelor preţioase, câmp de luptă

Bijutierii acuză: ”ANPC sprijină traficul de aur şi falsurile”

Eveniment 11 Iunie 2013 / 00:00 429 accesări

Mai multe organizaţii patronale din domeniul bijuteriilor acuză Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) că sprijină traficanţii de aur falsificat, prin certificarea produselor umplute cu zinc şi cupru ca fiind din aur, şi că vrea să introducă monopol de stat în domeniu. În prezent, marcarea produselor de profil se face de către operatori sau de către ANPC, dar, potrivit avocatului bijutierilor, Otilia Sava, deşi ambele mărci au aceeaşi greutate, inegalitatea este foarte mare: „Din circa 7.000 de operatori din piaţa de profil, 700 sunt cei care îşi marchează singuri bijuteriile, cu ceea ce se numeşte marcă de responsabilitate. Restul de 90% merg pe mâna ANPC. Dacă Autoritatea certifică 90%, înseamnă că este responsabilă pentru piaţa subterană care există acolo”. Ea spune că deşi Curtea de Apel a obligat ANPC să organizeze anual concursuri de certificare a bijutierilor, instituţia nu a mai făcut aşa ceva din 2007: „Neorganizând concurs, nu dai firmelor dreptul de a-şi marca produsele cu ştanţa proprie, în care au investit mii de euro. Implicit, le obligi să vină către ANPC, să facă un drum în plus şi să asigure transporturi de valori. Toate astea se reflectă în preţ, iar consumatorul plăteşte mai mult. Clienţii nu sunt protejaţi, dimpotrivă. Aparent, piaţa subterană este principalul motiv pentru care ANPC vrea să schimbe legea. Este vorba însă despre o piaţă pe care a creat-o şi a îngrăşat-o”. Modificarea despre care vorbeşte avocatul este introducerea unei mărci de stat: „Dacă se aprobă actul normativ, 100.000 de locuri de muncă vor dispărea. De ce vrea ANPC, care marchează 90% din piaţă, să controleze 100%? Ca să lovească în cei 10%, marii exportatori, care ţin în viaţă breasla. Autoritatea nu are însă logistica necesară pentru a marca 100% din piaţă”, spune Otilia Sava, precizând că aici intervin „băieţii deştepţi” ai metalelor preţioase, firme private care vor ştanţa produsele cu marcă de stat. „Mai mult decât atât, e vorba despre o firmă ungurească. Ea va căpuşa întreaga ramură, iar costurile uriaşe care vor fi impuse celor 700 de bijutieri îi vor distruge”, conchide avocatul.



12