Peste 1,5 milioane de turiști au vizitat litoralul românesc în sezonul 2014, dintre care 5% au fost străini, a anunțat, ieri, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Lucia Morariu, în conferința organizată în stațiunea Mamaia la deschiderea ”Bursei Litoral - Delta Dunării”. ”Estimările noastre se bazează luând în calcul un grad mediu de ocupare de 55% a structurilor de cazare clasificate de pe întreg litoralul. Ajungem astfel la un număr de 1,2 milioane de turiști, la care mai adăugăm 300 de mii de copii. Conform Institutului Național de Statistică (INS), ar trebui să credem că litoralul a fost vizitat de mai puțin de 900.000 de turiști. Există o problemă în colectarea datelor, iar numărul avansat de ANAT rămâne de 1,5 milioane turiști”, a spus Morariu. Președintele Asociației Litoral - Delta Dunării, Corina Martin, a precizat, la rândul său, că, deși nu există o imagine reală a numărului de turiști cazați oficial, se lucrează la asta și speră ca România să aibă în curând un instrument care să măsoare numărul de turiști în cazările din România. ”Cu toate acestea, estimăm că au fost încasări de peste 60 de milioane de euro, însă nu putem ști cu siguranță”, a adăugat Martin. Patronatele din turism apreciază că 70% dintre turiștii care au venit pe litoral au plecat mulțumiți de serviciile oferite, în creștere față de 2013, când gradul de satisfacție era de 50%. ”Pentru 2015, piețele-țintă pentru litoralul românesc vor fi Polonia, Israel, Republica Moldova, dar și țările din vestul Europei. Avem în plan și o strategie de atragere a unor turiști din Turcia. Litoralul românesc este un produs turistic ce poate concura cu Grecia și Turcia”, a mai spus Martin.
MAMAIA, ÎN TOP În clasamentul stațiunilor de pe litoral conduce Mamaia, urmată de Eforie Nord, Saturn, Neptun, Jupiter, Venus, Olimp, Mangalia, Costinești, Cap Aurora, Eforie Sud. ”Per total, am avut o creștere a vânzărilor pe litoralul românesc undeva la 5%. Prin agențiile de turism, ANAT-ul a declarat o creștere undeva la 2%, însă noi ne referim la totalul turiștilor de pe litoral, care au rezervat bilete fie prin agențiile de turism, fie direct la recepția hotelurilor sau prin sistemele online. Creșterea nu a fost mare, dar la asta a contribuit major vremea, care nu a fost aliatul nostru”, a spus Martin. Totodată, vânzările pentru stațiunile din zona Eforiilor și Mangalia și-au reluat trendul ascendent.
Ce profituri au hotelurile?
”Câştigurile pe sezon ale unui hotel de pe litoral variază între 500 de euro pe cameră într-o unitate din sud și 1.000 de euro pe cameră sau chiar şi 3.000 de euro în Mamaia. Ca să-ţi recuperezi o investiţie într-un hotel din Sud durează cam 15 ani, iar în Mamaia, o investiţie poate fi recuperată chiar şi în 5 ani, dacă hotelul este bine amplasat”, a spus președintele Federației Patronatelor din Turism din România (FPTR), Mohammad Murad. Acesta a afirmat că un hotel cu 200 de camere din staţiunile din Sud poate face un profit net de 100.000 de euro, iar o unitate similară, tot de 200 de camere, dar din Mamaia, poate să rămână chiar şi cu un profit de 400.000 - 500.000 de euro pe sezon.
Românii şi-au cumpărat vacanţele în rate
Peste 10.000 de români care au mers în vară pe litoral şi-au cumpărat vacanţele cu cardurile de credit, numărul acestora crescând de peste 5 ori în ultimii doi ani, potrivit unui studiu al agenţiei Mareea, care vinde cele mai multe pachete turistice pe litoral. Potrivit studiului, mai mult de jumătate dintre aceşti turişti au ales hotelurile all inclusive. ”Din cele aproximativ 6.000 de locuri (3.000 de camere) în hotelurile all inclusive de pe litoral, unde şi-au petrecut vacanţa în această vară aproximativ 35.000 de familii de români, peste 2.500 de familii (mai mult de 6.000 de persoane) au achiziţionat pachetele turistice cu cardurile de rate”, a declarat proprietarul agenției Mareea, Marius Usturoiu.
„Bursa Litoral - Delta Dunării”, a 8-a ediție
”Bursa Litoral - Delta Dunării” se află anul acesta la cea de-a opta ediție şi este considerată cel mai important prilej de contractare a bazei hoteliere pentru sezonul 2015. La eveniment au fost prezenţi 16 agenţi de turism din ţară, 36 de unități de cazare și alimentație publică, hotelieri de pe litoralul românesc şi din Delta Dunării, precum și reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale pentru Turism, organizaţii din turism, alături de membri din patronatele hoteliere de pe litoral şi din Delta Dunării, ANAT, consiliile locale şi judeţene de pe litoral şi din Tulcea, Camera de Comerţ Constanţa, Danubius TUI, Aeroportul Internaţional „Mihail Kogălniceanu” Constanţa şi Administraţia Porturilor Maritime. Deschiderea oficială a evenimentului a avut loc ieri, în staţiunea Mamaia. În cadrul manifestării, hotelierii s-au întâlnit cu reprezentanţii agenţiilor de turism pentru a-şi prezenta oferta pentru anul următor. ”Tarifele trebuie date cât mai repede pentru sezonul următor, pentru că aproximativ 30% dintre vânzările realizate prin agențiile de turism s-au făcut prin programul ”Înscrieri timpurii”“, a declarat Lucia Morariu.