Tot mai rar ne încumetăm să facem socoteala drumului parcurs. Poate şi pentru că, în ultima vreme, nu prea ai ce contabiliza sub semnul pozitiv. În cinematografie, însă, lucrurile continuă să meargă bine. O scurtă privire asupra tabloului premierelor anului care se încheie ne dă prilejul rememorării unor bucurii.
Iată, în februarie, la Berlin, un debutant aducea două premii importante. Filmul lui Florin Şerban, „Eu când vreau să fluier, fluier”, începea un lung drum prin marile capitale cinematografice ale lumii, unde a cucerit noi lauri. Să nu uităm că este propunerea noastră pentru Oscar. Mulţi îi dau mari şanse la categoria producţiilor într-o altă limbă decât engleza. Tot în februarie 2010, la Mons, cinematografia românească oferea un focus concentrat asupra ultimelor ei realizări de marcă.
A venit, desigur, Cannes-ul, punctul cel mai înalt în relieful cinematografiei mondiale. „Marţi, după Crăciun” de Radu Muntean a făcut să se rostească noi regrete că nu a fost inclus în competiţia pentru Palme d’Or. La „Un Certain Regard”, am mai avut „Aurora” de Cristi Puiu, film a cărui premieră va avea loc în 2011. Intrat la Quinzaine des Réalisateurs, „Căutare”, de Ionuţ Piturescu, a obţinut premiul secţiunii la scurtmetraje. Venind de la Cannes („În afara competiţiei”), documentarul „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu” de Andrei Ujică a fost filmul cel mai comentat al anului, cu premii în multe festivaluri.
În august, Locarno a reconfirmat un talent tânăr - Marian Crişan -, cu „Morgen”. Regizorul îşi înscrisese numele la Cannes printr-o nouă distincţie Palme d’Or, pentru „Megatron”. „Morgen” a avut un traseu impetuos prin festivaluri şi s-a bucurat de o bună primire şi la noi. Am lăsat în urmă „Felicia înainte de toate” de Melissa de Raaf şi Răzvan Rădulescu, un film delicat, bine scris, bine filmat, foarte bine jucat. Actriţa Ozana Oancea - o certitudine. (Va urma.)