Birocraţia şi lipsa banilor, obstacol în calea universităţilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Topurile mondiale, departe de România

Birocraţia şi lipsa banilor, obstacol în calea universităţilor

Social 02 Noiembrie 2012 / 00:00 398 accesări

De-a lungul anilor, studenţii români plecaţi să studieze în străinătate în cadrul programelor de schimb universitar au reuşit să impresioneze profesorii universităţilor care i-au găzduit, pregătirea lor dovedind că au beneficiat de programe de studiu performante. Cu toate acestea, nicio universitate din România nu se regăseşte în topul internaţional al instituţiilor de învăţământ superior din lume, sau din Europa. „Standardele academice oferite de universităţile din România sunt bune. Problema nu este aici, ci în ceea ce priveşte restul facilităţilor oferite studenţilor. De exemplu, unul din criteriile de care se ţine cont îl reprezintă şi ponderea studenţilor din străinătate în numărul total de studenţi. Se caută să fie o populaţie omogenă de studenţi, din cât mai multe state, în vederea realizării unui schimb cultural chiar în campusul universităţii”, a declarat coordonatorul proiectului „World Education” (târg organizat în România în care universităţile din lume îşi prezintă oferta educaţională - n.r.) din cadrul Integral Group, Svetlan Danev.

DOSARE NEAPROBATE În ceea ce priveşte omogenitatea corpului studenţesc, pentru a putea atinge acest obiectiv, ar trebui ca statul român să renunţe la birocraţie, potrivit rectorului Universităţii Maritime din Constanţa (UMC), conf. univ. dr. Violeta Ciucur. „La numărul de studenţi din străinătate stăm prost, în primul rând din cauza modului în care dosarele acestora de studiu sunt acceptate de Ministerul Educaţiei. Este foarte multă birocraţie, iar multe dosare nu sunt aprobate”, a spus rectorul UMC. Pentru a evita acest neajuns, universitatea constănţeană şi-a deschis, în acest an, o filială acreditată în Kazahstan, unde cursurile se derulează în limba engleză. De asemenea, un alt aspect urmărit îl reprezintă şi baza materială a universităţilor, capitol la care universităţile româneşti nici nu pot îndrăzni să se compare cu cele din străinătate. „La fel ca în multe alte sectoare de activitate, majoritatea neajunsurilor din sistemul educaţional se materializează în sfera finanţării. Pentru a crea premisele unui învăţământ cu adevărat performant, finanţarea corespunzătoare devine primordială. Bineînţeles, banii pe care reuşeşte să-i absoarbă o instituţie reprezintă doar un punct de plecare, pentru că, în final, rezultatele sunt cele care contează: reformele implementate, schimbările făcute, confortul studenţilor şi al cadrelor didactice”, a declarat, la rândul său, rectorul Universităţii „Ovidius” din Constanţa. prof. univ. dr. Tiberius Epure.



12