Blocajul asigurărilor, rezolvat cu tarife RCA mai mari

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Decizie importantă a CSA

Blocajul asigurărilor, rezolvat cu tarife RCA mai mari

Economie 24 Noiembrie 2012 / 00:00 316 accesări

SCHIMBĂRI ÎN BINE Tarifele poliţelor RCA vor fi stabilite astfel încât vânzările estimate pentru următoarele 12 luni să acopere riscurile asumate, cheltuielile aferente şi marja de profit a asigurătorului, potrivit unui proiect de normă al Comisiei de Supravghere a Asigurărilor (CSA). În plus, CSA va obliga asigurătorii să prezinte o analiză a evoluţiei daunalităţii pe cel puţin 60 luni precum şi intervalul de încredere pentru nivelul estimat, pentru 12 luni. O altă modificare ce se potriveşte bine cu noile tarife este cea prin care fiecare şofer îşi va repara maşina avariată pe propria poliţă. Astfel, oamenii vor fi interesaţi să obţină o poliţă RCA bună. În prezent, preţul unei asigurări RCA încheiată pentru acelaşi autovehicul şi şofer poate fi de două sau trei ori mai ridicat decât cea mai ieftină poliţă disponibilă pe piaţă, în funcţie de compania care o emite, reiese din datele afişate pe site-urile care încheie online astfel de contracte. Astfel, în varianta pentru şase luni, cea mai ieftină poliţă RCA costă 161 lei, iar cea mai scumpă poate fi încheiată pentru 534 lei. Pentru 12 luni, poliţa RCA are un preţ minim de 293 lei şi unul maxim de 1.007 lei. În 2011, veniturile din subscrieri RCA au cumulat aproape două miliarde lei şi au reprezentat un sfert din totalul pieţei de asigurări generale şi de viaţă. Alături de poliţele facultative CASCO, care au generat anul trecut tot două miliarde lei, cele două tipuri de contracte de asigurare au o pondere de peste 50% din veniturile industriei. „Prin practicarea de tarife scăzute la RCA, companiile reuşesc, pe termen scurt, să atragă numeroşi clienţi şi, implicit, să îşi majoreze veniturile din subscrieri şi cota de piaţă. Pe de altă parte, un nivel scăzut al preţurilor la RCA nu poate fi sustenabil pe termen lung, în condiţiile în care creşterea portofoliului de poliţe va avea ca efect şi majorarea frecvenţei daunelor şi despăgubirilor pe care asigurătorul trebuie să le achite”, argumentează CSA.

TARIFE MICI, PROBLEME URIAŞE Valoarea parcului auto naţional s-a modificat semnificativ în ultimii zece ani, maşiniile fiind mai scumpe, fapt care a condus la majorarea daunei medii. De asemenea, limitele de despăgubire ale poliţelor RCA au crescut, în 2012, de la 750.000 la 1.000.000 euro, în cazul daunelor materiale din accidente rutiere, şi de la 3,5 milioane la 5 milioane euro, pentru vătămări corporale şi decese. „În acest context, societăţile care practică tarife scăzute la poliţele RCA au început să aibă dificultăţi în achitarea despăgubirilor către şoferii prejudiciaţi. Practic, pentru a aduce autovehiculul avariat la starea iniţială, şoferii prejudiciaţi au fost nevoiţi să achite din propriul buzunar contravaloarea reparaţiilor efectuate în service-urile auto, urmând ca recuperarea banilor de la asigurător să se facă pe cale amiabilă sau în justiţie, sau au acceptat de la companie o sumă inferioară valorii daunei”, potrivit CSA. Tergiversarea achitării daunelor a avut ca efect şi creşterea numărului de reclamaţii înaintate CSA. În 2011, instituţia a primit 7.570 reclamaţii privind serviciile asigurătorilor şi brokerilor, majoritatea vizând asigurările auto. Poliţele RCA şi CASCO deţin cumulat 89,79% din totalul reclamaţiilor, de la 91,52% în 2010. Totodată, tarifele scăzute la RCA atrag după sine şi pierderi pentru asigurătorii care emit astfel de contracte, cu impact asupra rezultatului net al industriei, care, în ultimii cinci ani, a fost negativ. Anul trecut, pierderile nete ale asigurătorilor au atins 329,7 milioane lei, în creştere de opt ori faţă de nivelul consemnat în 2010.

Taguri articol


12