În sfîrşit, s-a votat bugetul de stat. Numărul de voturi din Parlament e însă un indiciu destul de clar pentru mine în legătură cu sprijinul din interiorul PSD şi PDL pentru această coaliţie guvernamentală. 245 de voturi pentru buget, în contextul în care minimul era de 235. Cele două mari partide au cu aproape 100 de parlamentari mai mult. De ce au lipsit? Unii dintre ei au declarat clar că nu pot susţine acest buget din cauza construcţiei lui defectuoase. Alţii au spus că nu pot accepta nici acum ideea că s-au aliat cu adversarii politici. Destule voci din PSD afirmă ca acest guvern este al preşedintelui Băsescu, care controlează orice decizie, numire importantă sau repartizare bugetară. În sfîrşit, cel mai important pas a fost făcut, deşi foarte tîrziu. La 60 de zile de la inaugurarea cabinetului Boc, în contextul unei majorităţi extrem de confortabile, s-a reuşit o repartizare a resurselor. Sper ca demararea proiectelor să nu dureze la fel de mult. Ministerele, consiliile judeţene şi primăriile trebuie să primească urgent sumele cerute şi să pornească şantierele. Pentru infrastructură în special. E capitolul cel mai dureros pentru România, care ne îndepărtează cel mai puternic de statutul de ţară europeană.
Un minister foarte important pentru proiectele judeţene este cel al Dezvoltării, condus de Vasile Blaga. Îndepărtat de Ministerul de Interne printr-o înţelegere Geoană-Băsescu, secretarul general al PDL îşi poate consolida relaţiile din teritoriu prin sumele alocate. Avînd în vedere că Blaga nu este un Boc (deci nu un fan Băsescu necondiţionat) mă aştept ca cei peste 700 de milioane de euro ai ministerului său să nu fie acordaţi doar pedeliştilor.
Pentru sectorul turismului, care poate impulsiona serios creşterea economică şi în timp de criză, e nevoie de un efort comun susţinut al ministerelor Turismului şi Mediului. O bună parte a proiectelor de modernizare din zona litorală sau din cea montană privesc în mod direct instituţiile conduse de Elena Udrea şi Nicolae Nemirschi. Orice amînare înseamnă bani pierduţi. Nu-i un secret pentru nimeni. Românii cheltuiesc în jur de 2,5 miliarde euro anual pentru concedii. Din această sumă, mai puţin de 1 miliard se îndreaptă spre turismul românesc. Infrastructura rutieră slabă, serviciile operatorilor, mizeria şi poluarea fonică de pe plaje, agresiunea prin prezenta ATV-urilor sau jet-ski-urilor care distrug liniştea şi împrăştie mirosul gazelor peste tot… Am enumerat doar cîteva dintre cele mai deranjante aspecte ale turismului românesc. Cînd ele vor fi eliminate, românii şi străinii vor redescoperi calitatea turismului românesc şi vor cheltui, probabil, încă un miliard de euro şi poate mai bine.
Mă întreb de patru ani cît va mai dura terminarea Autostrăzii Soarelui. În patru ani, guvernele Tăriceanu I şi II n-au reuşit să finalizeze 70 de kilometri mari şi laţi. O altă cale de acces, cea feroviară, este o bătaie de joc. Sînt cinci ani de cînd o aşa-zisă modernizare a rutei Bucureşti-Constanţa îndepărtează orice binevoitor. Cei 220 de kilometri de la cale ferată sînt refăcuţi în pas de melc. Va mai dura cîţiva ani probabil acest calvar al celor 6-7 ore pe drumul din Capitală spre Litoral. E ruşinos pentru o ţară cu minime pretenţii.
Alte priorităţi importante într-un an de criză sînt Agricultura, pentru produse ieftine şi sănătoase. România, considerată o ţară cu mare potenţial agricol, importă 70% din produsele alimentare. Sănătatea şi modernizarea serviciilor medicale trebuie să rămînă o preocupare constantă pentru românii care consumă medicamente din import de peste 1 miliard de euro anual. Între timp avem probleme serioase şi de ordine publică, dar inclin să cred că acolo e mai degrabă o problemă de autoritate şi a actului de comandă. Nu banii lipsesc în Poliţie şi Jandarmerie, ci priceperea şi fermitatea în aplicarea legii.
Pentru a nu fi loviţi de criză în plex, guvernul trebuie să demareze încă de azi toate marile proiecte. Să deschidă şantiere, să investească cei 20% din buget promişi. Asta înseamnă 10 miliarde de euro. Banii vor pune în mişcare economia, firmele private vor primi comenzi şi vor crea locuri de muncă. Dacă întîrziem prea mult, prima lovitură serioasă va veni în luna mai, potrivit specialiştilor. Sper că pînă atunci vom avea încheiat şi un acord cu FMI pentru un împrumut de 6-7 miliarde de euro. Buget avem, proiectele să fie demarate urgent!