Cărţile de identitate electronice, despre legalizarea cărora există un puternic curent de protest la nivel global pentru că ar încălca dreptul la libertatea de conştiinţă şi intimitate a populaţiei prin datele conţinute, vor fi editate în România începînd cu 1 ianuarie 2011, a anunţat Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor (INEP), în ciuda protestelor vehemente ale unei părţi a societăţii civile. Astfel, pe site-ul instituţiei se precizează că în Monitorul Oficial al României au fost publicate modificările legislative privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români. INEP precizează totodată că se are în vedere reorganizarea, începînd cu data de 01 august 2010, şi a Registrului Naţional de Evidenţă a Persoanelor (RNEP) pe un singur nivel: „serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor” (s.p.c.e.p.) despre care se precizează că vor efectua activităţile de actualizare şi verificare a informaţiilor despre persoane direct pe componenta informatică constituită la nivel central! Conform noilor prevederi, cererea pentru eliberarea unei noi cărţi de identitate ca urmare a expirării termenului de valabilitate, poate fi depusă cu cel mult 180 zile, dar nu mai puţin de 15 zile, înainte de expirarea termenului de valabilitate al cărţii de identitate deţinute. Ca singură alternativă la obligaţia de a purta noile cărţi de identitate electronice vor fi “cărţile de identitate provizorii” care vor fi eliberate cu termen de valabilitate de minim 30 zile şi maxim un an. Conform modificărilor, INEP soluţionează şi cereri pentru înscrierea menţiunii de stabilire a reşedinţei, iar pe actul de identitate nu se mai efectuează menţiuni cu privire la \"interdicţia de a se afla în anumite localităţi sau de a părăsi localitatea de domiciliu\", aceasta fiind eliminată din categoria situaţiilor în care se eliberează un nou act de identitate, menţiunile în cauză urmînd a se opera numai în componentele informatice ale RNEP. Modificările au în vedere şi respectarea principiului constituţional al autonomiei locale de a coordona activităţile serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor aparţinînd consiliilor locale ori judeţene în subordinea cărora funcţionează aceste servicii.
Conducerea Ministerului Administraţiei şi Internelor discută posibilitatea editării cărţilor de identitate în formatul permisului de conducere, dar cu elemente de siguranţă suplimentare. Varianta de editare a cărţilor de identitate în formatul permisului de conducere, cu elemente de siguranţă uşor de reperat atît de autorităţi, cît şi de cei care intră în contact cu acest act pentru diferite operaţiuni, a fost luată în calcul după ce Direcţia Generală de Informaţii şi Protecţie Internă a înaintat conducerii ministerului şi Inspectoratului General al Poliţiei Române mai multe rapoarte prin care atenţiona că există posibilitatea înmulţirii infracţiunilor care au la bază cărţi de identitate falsificate, cu precădere în sfera operaţiunilor bancare, dar şi pe segmentul imobiliar.