După o întrevedere cu Richard Morningstar, trimis special al SUA pentru problemele energiei în regiunea Eurasia, premierul bulgar Boiko Borisov a declarat că Bulgaria este pregătită să participe atât la proiectul gazoductului South Stream, cât şi la Nabucco. \"Proiectele energetice sunt esenţiale pentru Bulgaria, pentru regiune, pentru întreaga lume, iar implicarea politică în acestea există, în pofida eforturilor mele de a vorbi numai despre finanţare şi afaceri\", a spus Borisov. El a arătat că Nabucco este o prioritate a UE, în timp ce proiectul rus South Stream, la care se alătură aproape zilnic state europene, evoluează foarte rapid. Borisov a explicat că Bulgaria poate participa la ambele proiecte, indiferent care va începe primul, întrucât amândouă sunt benefice pentru ţara sa.
South Stream este dezvoltat de gigantul rus Gazprom şi grupul italian Eni (prezent în România prin reţeaua de benzinării Agip), aflându-se în concurenţă directă cu proiectul Nabucco, la care participă şi România. Grupul rus Gazprom a încheiat, joi, un acord cu Eni privind includerea în proiectul South Stream a operatorului francez EDF, în prezenţa preşedintelui rus Dmitri Medvedev şi a premierului italian Silvio Berlusconi. Gazoductul va traversa Bulgaria, Serbia, Ungaria, Grecia şi Slovenia, până în Italia, unul dintre scopurile acestui proiect fiind ocolirea Ucrainei. În prezent, 80% din importurile de gaze ruseşti ale Europei traversează Ucraina, livrările fiind de multe ori afectate în ultimii ani de disputele dintre Kiev şi Moscova pe tema datoriilor companiei ucrainene Naftogaz către Gazprom. Proiectul ruso-italian va avea o capacitate de 63 milioane metri cubi de gaze naturale pe an, iar costurile construcţiei gazoductului sunt estimate la 19-24 miliarde euro. În prezent, termenul limită pentru inaugurarea conductei este 2015. Gazoductul Nabucco ar urma să transporte gaze din zona caspică spre Europa, pe un traseu de 3.300 de kilometri, care străbate Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Proiectul are costuri estimate la circa opt miliarde de euro şi este dezvoltat de un consorţiu format din companiile Tranzgaz Mediaş, OMV (Austria, acţionarul majoritar al Petrom), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), BOTAS (Turcia) şi RWE (Germania). (A.C.)