Businessul de familie face în ciudă crizei

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Afaceri mici, creştere mare

Businessul de familie face în ciudă crizei

Eveniment 22 Martie 2013 / 00:00 566 accesări

FERIŢI DE TENSIUNILE EUROPENE Managerii români estimează o creştere constantă a afacerilor şi o dublare a exporturilor, în următorii cinci ani, dar ar dori sprijin de la Guvern sub formă de facilităţi fiscale, garanţii sau împrumuturi pentru retehnologizare - iată concluzia studiului Pricewaterhouse Coopers (PwC) „Family Business Survey România”. „Antreprenorii şi afacerile de familie aduc stabilitate economiei şi sunt un motor extrem de dinamic de creştere, însă simt nevoia recunoaşterii rolului lor şi aşteaptă sprijin de la Guvern. În primul rând, managerii vor ca Executivul să promoveze un cadru legislativ şi fiscal predictibil şi stabil. În al doilea rând, ei speră ca autorităţile să îmbunătăţească infrastructura”, se arată în studiul PwC. Interesant este că, într-o piaţă dificilă, afacerile de familie din România au avut performanţe foarte bune, în ultimele 12 luni, peste 71% dintre ele aflându-se pe un trend de creştere. Ba mai mult, managerii sunt foarte optimişti - 6 din 10 mizează pe un avans susţinut, până în 2018, în vreme ce 2 din 10 apreciază că vor avea o creştere agresivă. Totuşi, cei mai mulţi patroni păstrează o notă de precauţie şi plănuiesc să îşi consolideze businessul. Rezultatele pozitive nu înseamnă însă că provocările lipsesc. Cei mai mulţi patroni (52%) indică tensiunile din piaţa externă şi internă, regimul fiscal (42%), accentuarea concurenţei (32%) şi reglementările şi politicile guvernamentale (29%). De notat este că grija resurselor financiare, presantă în debutul crizei mondiale (2008 - 2009), s-a atenuat. În prezent, doar 13% dintre cei care au participat la studiul PwC au menţionat aspectul. De asemenea, în rândul managerilor pare să existe o încredere crescută în capacitatea Băncii Naţionale a României (BNR) de a gestiona volatilitatea cursului de schimb. „Confruntându-se în continuare cu o pondere redusă a exporturilor în totalul cifrei de afaceri, firmele româneşti par mai puţin îngrijorate de criza din zona euro - doar 13% dintre respondenţi se simt ameninţaţi”, potrivit PwC.

BĂTĂLIA EXPORTURILOR Cât despre provocările din interiorul companiilor, managerii sunt preocupaţi de recrutarea şi păstrarea personalului (39%) şi se consideră dezavantajaţi în lupta cu marile companii multinaţionale, „în special din cauza diferenţelor de salarizare şi perspectivelor de dezvoltare a carierei”. „Pe de altă parte, 32% dintre patroni plănuiesc să se concentreze pe reorganizarea companiilor, în următorii ani, în vreme ce 26% sunt îngrijoraţi că nu vor mai face faţă comenzilor clienţilor”, mai relevă studiul. PwC remarcă un fapt cât se poate de inedit - exporturile generează doar 15% din cifra de afaceri a firmelor româneşti, mult sub media globală de 25%. Comparativ, managerii din sud-estul Asiei fac 50% export, 50% comerţ în piaţa internă, iar cei din Europa de Vest - 30 - 50% export. Există totuşi şi ţări unde companiile private sunt slab conectate la pieţele străine, precum Statele Unite ale Americii, Canada, Rusia, Brazila sau Marea Britanie. „Antreprenorii sunt încrezători că-şi pot îmbunătăţi prezenţa în pieţele externe, până la 27% din cifra de afaceri. Astfel, firmele noastre ar putea avea cel mai ridicat ritm de creştere a exporturilor din lume, de peste 77%, în următorii cinci ani, depăşind astfel Grecia (70%), Turcia (64%) şi Italia (67%)”, notează analiştii Pricewaterhouse Coopers. Cum era de aşteptat, destinaţia principală a exporturilor româneşti rămâne Europa (70%), urmată de Orientul Mijlociu şi ţările din Golf (10%), Africa şi regiunea Asia-Pacific (7% fiecare).



12