Cablul electric submarin dintre România şi Turcia ar putea costa 600 milioane euro, a declarat, ieri, directorul general al transportatorului naţional de electricitate Transelectrica, Adrian Băicuşi. \"Turcii au precizat că mai sunt câteva lucruri de lămurit, însă ambele părţi sunt de acord cu realizarea acestui cablu electric submarin. Pe 22 iunie Transelectrica va avea o şedinţă internă pe baza acestui subiect şi vom analiza. Noi am fost săptămâna trecută în Turcia să discutăm cu cei de la TEIAŞ despre acest proiect\", a declarat, ieri, Băicuşi. Băicuşi a precizat că acest cablu ar putea avea o lungime de circa 400 km, între Constanţa şi Istanbul, şi un cost de 1,5 milioane euro pe kilometru, deci circa 600 milioane euro în total. Directorul general al companiei a menţionat totodată că anul viitor va fi înfiinţată compania de proiect, dacă totul va decurge bine. \"Construcţia cablului ar putea dura între 3 şi 4 ani. Producerea acestui tip de cablu este mai delicată, întrucât necesită un material special\", au adăugat reprezentanţii Transelectrica. Costurile de construcţie pentru cablul submarin erau ultima dată estimate la 400 de milioane de euro. Fiecărei ţări îi revine construcţia staţiei de conversie de pe teritoriul său şi a porţiunii de cablu ce va tranzita platforma continentală. Transelectrica şi firma Vattenfall Power Consultant AB din Suedia au semnat în iunie 2009 contractul de servicii pentru realizarea studiului de fezabilitate, inclusiv Studiul de Mediu şi Caietele de Sarcini, pentru proiectul cablului electric submarin România - Turcia (HVDC Link). Proiectul privind o nouă interconexiune în cablul submarin \"HVDC Link\" este dezvoltat în comun de Transelectrica şi TEIAŞ, transportatorul turc de energie electrică, şi ar permite României, care dispune de un excedent de producţie, să vândă direct energie electrică pe piaţa deficitară a Turciei, fără a mai trece prin reţeaua Bulgariei, ţară care percepe taxe mari de tranzit. Prin cablul subteran ce va uni România de Turcia se va putea transporta energie electrică între Rusia, Ucraina, Moldova, România şi Turcia. Alte variante includ transportul de electricitate între Turcia, România, Polonia, Serbia şi Ungaria, iar studiul de fezabilitate urmează să stabilească şi alte posibilităţi de trasport de energiei între statele europene.