Calitatea educaţiei depinde de salariile profesorilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Calitatea educaţiei depinde de salariile profesorilor

Social 20 Iulie 2009 / 00:00 687 accesări

Potrivit Strategiei de parteneriat cu România pentru perioada 2009-2013, realizată de Banca Mondială (BM), punctele vulnerabile ale educaţiei sînt lipsa de profesionalism şi a calităţilor manageriale ale celor în mîinile cărora stă administrarea acestui serviciu public, nu numai la nivel înalt, cît mai ales regional şi local. De asemenea, birocraţia care a pus stăpînire pe instituţiile publice afectează şi sectorul de educaţie la toate nivelele, făcîndu-l ineficient. Reprezentanţii Băncii Mondiale susţin soluţia descentralizării sistemului de învăţămînt, dar ţinînd cont de un cadru legal care să presupună finanţare mai flexibilă şi mai multă autonomie dată şcolilor, dar şi o administrarea a cheltuielilor care să se axeze pe rezultate. O atenţie deosebită trebuie acordată cheltuielilor publice, care trebuie să fie transparente, iar informaţiile legate de administrarea banilor publici ar trebui să poată fi oricînd accesate. Finanţarea descentralizată va trebui să ţină cont şi de creşterea salariilor cadrelor didactice, se arată în documentul BM. Subiectul este unul extrem de sensibil în contextul problematicii Legii majorării cu 50% a salariilor profesorilor, care a fost, de nenumărate ori, anulată în mod neconstituţional de guvern, dar şi a proiectului de Lege a salarizării unitare a bugetarilor, rămasă în stadiul de negociere după neînţelegerile dintre sindicate şi Ministerul Muncii. O altă problemă semnalată de Banca Mondială este legată de rezultatele sub medie ale studenţilor români la evaluările internaţionale, în ciuda instituirii unor agenţii de asigurarea calităţii care sînt, în prezent, operaţionale. Pe de altă parte, activitatea acestor agenţii este îngreunată de sistemul extrem de refractar sau de instituţiile private, cum ar fi recentul caz al Universităţii „Spiru Haret” care refuză orice evaluări din partea Agenţiei Române de Asigurarea Calităţii în Învăţămîntul Superior (ARACIS). Un aspect pozitiv evidenţiat de Banca Mondială este legat de proiectele educaţionale la care Ministerul Educaţiei lucrează, privind învăţămîntul rural, dezvoltarea schemelor de împrumuturi pentru studenţi ca o alternativă la bursele universitare şi proiecte legate de incluziunea rromilor şi a categoriilor defavorizate.



12