MAE, “SECŢIE EXTERNĂ A CC AL PDL” Liderul PSD Adrian Năstase prezintă pe blog ceea ce ar reprezenta, în opinia sa, dovezi că legea propusă de Ministerul Afacerilor Externe (MAE) favorizează fraudele electorale şi critică proiectul legii votului prin corespondenţă, care, spune el, modifică legislaţia, mărind la 45 de zile durata campaniei electorale şi nu asigură reprezentarea opoziţiei la supravegherea acestui tip de vot. După ce a descris MAE ca un fel de “Secţie externă a CC al PDL”, Năstase a atras atenţia că “alegătorii care votează prin corespondenţă nu sunt în mod automat şi obligatoriu radiaţi din listele electorale din ţară”. El reclamă şi lipsa unei liste clare a documentelor care atestă stabilirea domiciliului/reşedinţei în străinătate, pe baza cărora alegătorul să poată fi înscris în Registrul electoral sau absenţa unor prevederi concrete referitoare la modul în care se vor efectua verificările referitoare la rezidenţa alegătorilor.
INDICAŢII PENTRU DIASPORA Năstase arată că “un aspect pe care ministrul Baconschi îl păstrează sub tăcere este acela că proiectul de lege pe care l-a fabricat modifică, printre altele, Legea 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi Legea 370/2004 pentru alegerea preşedintelui României. Este vorba despre durata campaniei electorale, care creşte de la 30 la 45 de zile”. El spune că poate înţelege “constrângerea efectivă de timp pe care o au cei de la PDL pentru a împărţi câteva milioane de biciclete în 30 de zile, dar adăugarea a încă două săptămâni de campanie poate avea consecinţe negative pentru activitatea economică a statului, dar şi în ceea ce priveşte saturarea publicului şi îndepărtarea lui (şi mai accentuată) de la vot”. În opinia lui, Baconschi “îşi exersează abilităţile de propagandist”, “altfel nu îmi explic de ce a trimis tuturor ambasadorilor şi şefilor de misiune tot felul de indicaţii, informări şi mesaje privind promovarea unei legi care nu există decât în portofoliul partidului său şi în care lansează concepte amuzante de genul “patriotismului constituţional” (...) În acelaşi timp, îi învaţă pe diplomaţii români să spună că proiectul de lege are la bază „sesizările şi contribuţiile celor direct vizaţi”, adică ale votanţilor din Diaspora. Altfel spus, românii din străinătate trebuie informaţi cât mai temeinic despre ceea ce ei înşişi ar fi propus. Interesantă logică!”.