Canalul Dunăre-Marea Neagră, crucial pentru ţări fără ieşire la mare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
CNN

Canalul Dunăre-Marea Neagră, crucial pentru ţări fără ieşire la mare

Justiție 10 Mai 2013 / 00:00 637 accesări

Canalul Dunăre-Marea Neagră, al treilea ca mărime din lume după Suez şi Panama, este crucial pentru ţări fără ieşire la mare, notează CNN într-un reportaj difuzat miercuri seară în cadrul emisiunii \"The Gateway\". \"Un convoi de şase barje navighează pe canalul Dunăre-Marea Neagră transportând grâne şi fier vechi din Ungaria\", îşi începe reportajul binecunoscuta jurnalistă Becky Anderson. \"Fierul este pentru Turcia sau Cipru, grânele sunt pentru Israel sau ţări arabe... Toată această încărcătură trebuie să ajungă în portul Constanţa\", precizează la rândul său căpitanul Costică Jireghie, adăugând că \"ne-a luat 7 zile să ajungem aici din Ungaria\". Constanţa este cel mai mare port maritim şi comercial al României la Marea Neagră. Dar el funcţionează de asemenea ca port fluvial pentru mărfuri transportate pe Dunăre, al doilea fluviu ca mărime al Europei, aminteşte canalul american. CNN notează în continuare că acest \"canal joacă un rol imens\", fiind construit \"pentru a face mai scurtă şi mai rapidă axa fluvială până la portul Rotterdam de la Marea Nordului\". \"Canalul Dunăre-Marea Neagră este al treilea de acest gen ca mărime din lume şi tot atât de impresionant ca Suez sau Panama, întrucât aceşti 60 de km reprezintă o ieşire crucială pentru ţări ce nu au acces la mare din Europa Centrală şi de Est\", subliniază jurnalista de la CNN. Construcţia lui s-a realizat cu preţuri imense, umane şi financiare. În anii 1950, acesta a fost locul lagărelor de muncă forţată din România comunistă, aminteşte CNN. Canalul a fost deschis oficial în 1984, tocmai când a început cariera căpitanului Costică Jireghie. \"Lucrurile s-au schimbat foarte mult din 1984, totul s-a schimbat dramatic, vasele sunt mult mai echipate tehnologic, iar sistemele de navigaţie mult mai avansate\", afirmă căpitanul. Pentru ca navigaţia pe Dunăre să fie folosită la întregul ei potenţial, multe infrastructuri ar trebui îmbunătăţite, iar acum, sprijinite de o iniţiativă a UE, ţinta este ca 14 ţări din regiune să investească în Strategia Dunării, văzută de UE ca intrinsecă pentru creşterea potenţialului ei viitor. CNN aminteşte că traficul pe canal a crescut continuu în ultimii ani, ajungând la un record de 31 de milioane de tone în 2012, remarcând însă că acesta reprezintă numai o treime din capacitatea sa. Dar Canalul Dunăre-Marea Neagră este aproape o provocare pentru România şi vecinii ei europeni, în speranţa de a-şi face economia să evolueze pozitiv, curgând necontenit, de-a lungul Dunării, conchide jurnalista de la CNN.



12