Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari, de la calcar la petrol

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
30 de ani de exploatare

Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari, de la calcar la petrol

Social 19 Octombrie 2017 / 14:58 3006 accesări

În acest an se împlinesc 30 de ani de exploatare a Canalului Poarta Albă - Midia Năvodari. Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile a marcat acest eveniment printr-o festivitate în cadrul căreia a fost inaugurată o placă „In memoriam - ing. Chiriac Avădanei”, şeful echipei de proiect a Canalului Dunăre - Marea Neagră şi Canalului Poarta Albă - Midia Năvodari. După anii de început ai carierei sale profesionale, trecând prin activitatea de execuţie de lucrări şi administraţie, ing. Chiriac Avădanei şi-a găsit vocaţia de proiectant, participând nemijlocit la proiectarea şi execuţia celor mai importante construcţii din domeniul transporturilor.

Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari are lungimea de 27,5 km, iar la construcţia saau fost excavați 89 milioane metri cubi de pământ şi rocă. Cele mai importante puncte depe traseul său sunt ecluzele de la Ovidiu şi Năvodari şi porturile Ovidiu şi Luminiţa.

PUȚINĂ ISTORIE

Primul port este amplasat lângă ecluza Ovidiu, la km 11, pe malul drept al canalului. El dispune de: 4 dane operative, 4 ha de platformă şi o adâncime minimă de 4,25 m. Portul Luminiţa se situează în partea de nord a lacului Taşaul, la 5 km faţă de ecluza Năvodari. Are două dane operative, 4 dane de aşteptare, 6 ha de platformă portuară şi o adâncime minimă de 4,25 m.

Proiectul a fost realizat în decurs de un an şi jumătate, lucrările au fost demarate în 1983, iar în 1987 canalul a fost dat în exploatare, asigurând legătura dintre platforma industrială și portul maritim Midia, cu cea mai importantă arteră Transeuropeană de navigație.

Conform proiectului, canalul ar fi trebuit să servească transportului de calcar de la Luminiţa la fabrica de ciment de la Medgidia, a zirconiului şi minereului de fier de la Palazu la combinatul de la Călăraşi. Se ştia că transportul pe apă este de două ori mai ieftin decât cel pe calea ferată şi se estima că, în final, traficul pe canal va ajunge la 10 milioane tone pe an. Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile SA şi-a adus un aport semnificativ la valorificarea schimburilor de mărfuri derulate la nivel naţional şi internaţional şi, în acelaşi timp, la dezvoltarea traficului de nave din ţara noastră. La nivelul Canalului Poarta Albă - Midia Năvodari, acest lucru este pus în evidenţă de faptul că în ultimii ani traficul pe această ramură de navigaţie a crescut datorită transportului de produse petroliere din portul Midia.



12