Cancelaria premierului – „Micul guvern de la Guvern“

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Cancelaria premierului – „Micul guvern de la Guvern“

Politică 19 Iunie 2016 / 14:20 453 accesări
Premierul Dacian Cioloș coordonează prin intermediul Cancelariei sale 14 instituții publice

Premierul Dacian Cioloș coordonează prin intermediul Cancelariei sale 14 instituții publice

După ce președintele Klaus Iohannis și-a instalat la Palatul Victoria „Guvernul său” și „premierul său”, Dacian Cioloș s-a gândit că ar putea avea și el un mini guvern al său. Cioloș a regândit rolul Cancelariei Prim-Ministrului, definind-o în mod expres, prin ordonanţă de urgenţă, ca fiind structura prin care premierul coordonează 14 instituţii, cu rol în formularea opțiunilor de politici publice şi în monitorizarea implementării programului de guvernare. Concret, premierul coordonează prin intermediul Cancelariei 14 instituții publice. Acestea sunt: Agenția Națională Anti-Doping, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Agenția Națională pentru Romi, Agenția pentru Agenda Digitală a României, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, Institutul National pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel“, Institutul Naţional de Statistică, Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, Oficiul Registrului National al Informațiilor Secrete de Stat, Secretariatul de Stat pentru Culte. Structură fără personalitate juridică și finanţată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului îşi desfăşoară activitatea mai mulţi secretari de stat şi consilieri de stat, numiţi, respectiv eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului, inclusiv directorul de cabinet al premierului, cu rang de secretar de stat. Cancelaria Prim-Ministrului are ca atribuție generală „coordonarea interinstituțională în vederea formulării și implementării strategiilor și politicilor publice în mod integrat și în acord cu Programul de Guvernare”.

DE CE E NEVOIE DE O MEGA-STRUCTURĂ?

Conducerea Executivului argumentează că mega-structura Cancelariei Prim-Ministrului a fost înființată pentru a putea monitoriza mai atent implementarea direcțiilor de acțiune stabilite la nivel guvernamental. „Funcționarea unor instituții publice și organe de specialitate ale administrației publice centrale în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului, se impune din perspectiva asigurării unui cadru coerent de stabilire a priorităților și de identificare în timp real a tuturor dificultăților, în scopul surmontării acestora și atingerii obiectivelor propuse”, se arată într-un document al Executivului. Secretariatul General al Guvernului, în schimb, îndeplineşte atribuţiile de minister de resort faţă de Regia Autonomă „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat” şi faţă de Regia Autonomă „Monitorul Oficial”. Secretarul general al Guvernului este ordonatorul principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, precum şi pentru instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale din subordinea Executivului, și din subordinea, respectiv coordonarea prim-ministrului, cu excepția Departamentului pentru Luptă Antifraudă. De asemenea, în scopul coordonării la nivel național a pregătirii, organizării și desfășurării manifestărilor, acțiunilor și proiectelor de aniversare a Centenarului României (1918 - 2018) prin OUG citată se înființează Departamentul Centenar, structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului, condusă de un secretar de stat, finanțată prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, şi se suplimentează numărul maxim de posturi al aparatului de lucru al Guvernului cu 35 de posturi.



12