Când anume şi de ce s-a rupt antena transmiţătorului în cazul tragediei din Apuseni?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
O nouă expertiză

Când anume şi de ce s-a rupt antena transmiţătorului în cazul tragediei din Apuseni?

Justiție 06 Septembrie 2016 / 18:04 692 accesări

Când anume şi de ce s-a rupt antena transmiţătorului în cazul accidentului din Apuseni, soldat cu moartea pilotului Adrian Iovan şi a studentei Aurelia Ion? Este întrebarea pe care şi-au pus-o procurori ai Secţiei Parchetelor Militare, care au dispus efectuarea unei expertize în acest sens. "Pentru lămurirea circumstanţelor şi stabilirea cauzei/cauzelor producerii catastrofei aviatice din Munţii Apuseni, procurori ai Secţiei Parchetelor Militare au dispus efectuarea unei expertize tehnico-ştiinţifice judiciare, iar pentru determinarea cauzelor şi împrejurărilor, respectiv a datei/momentului în care s-a produs ruperea antenei fir, antenă destinată emiterii unui mesaj digital codificat, s-a dispus efectuarea unei expertize tehnico-ştiinţifice judiciare metalurgice", se arată într-un răspuns transmis presei de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Reamintim că în accidentul aviatic produs în 20 ianuarie 2014 în Munţii Apuseni au murit pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion. Totodată, au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional „Munţii Apuseni“ şi localnici.

Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar Aurelia Ion era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată. Toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi şi traumatisme, au fost internate atunci la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj-Napoca. În 21 ianuarie 2014, la o zi după accident, medicul Radu Zamfir a fost externat. Medicul Sorin Ianceu a fost externat în 3 februarie 2014, iar ceilalţi doi medici răniţi în accidentul aviatic, Valentin Calu şi Cătălin Pivniceru, au fost externaţi o zi mai târziu. Copilotul Răzvan Petrescu a stat, după accident, o lună în spital, apoi a fost reinternat şi operat de mai multe ori la picioare.

În octombrie 2015, reprezentanții Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) au anunțat concluziile anchetei tehnice, la aproape doi ani de la tragedia aviatică din Munții Apuseni. Raportul avea 158 de pagini și a fost întocmit împreună cu specialiști din Marea Britanie - stat de fabricație a aeronavei - și SUA, unde au fost fabricate motoarele. Documentul a fost ataşat la dosarul anchetei derulate în acest caz de Parchetul instanţei supreme. În acest dosar, procurorii au decis începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, dar şi pentru neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.

Potrivit raportului CIAS, decizia eronată a comandantului Adrian Iovan de a decola cu masa peste limita maximă admisă și poziția centrului de greutate în afara limitelor calculate și impuse de producător reprezintă una din cauzele favorizante ale accidentului aviatic din Apuseni.

Specialiştii CIAS au stabilit că "oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor" a fost cauza determinantă a prăbuşirii aeronavei BN-2A-27, în vecinătatea comunei Horea din judeţul Alba. În raport se mai arăta că pasagerii aeronavei prăbuşite în Munţii Apuseni s-au aşezat în avion după cum au dorit şi doar unul dintre aceştia, medicul Radu Zamfir, purta centura de siguranţă.



12