Românii alocă, în medie, 18 euro pe an pentru asigurările de viață, departe rău de media de 1.300 euro din UE. Motivul principal nu e lipsa banilor. La un salariu mediu net de 500 euro pe lună, suma alocată asigurărilor ar putea fi mult mai mare. Nu, potrivit mai multor sondaje, cei mai mulți români sunt ferm convinși că lor nu li se poate întâmpla nimic. Ba mai mult, ei nici nu vor să vorbească despre ceva rău, ca să nu cobească... De asemenea, cei mai mulți au ca grijă principală plata facturilor lunare, urmată de sănătatea și educația copiilor. Restul poate să mai aștepte.
Un român alocă, în medie, 18 euro pe an pentru asigurările de viață, media Uniunii Europene fiind de 1.300 euro, dar nu veniturile mai mici sunt principala problemă, ci faptul că românii au alte priorități și un deficit major de informare, arată două studii recente al asigurătorilor. „Există un deficit major de informare, un nivel de încredere relativ bun, dar nu e o cultură a gestionarii riscului și aceasta este provocarea industriei asigurărilor din România“, spune Dan Jurcan, director de cercetare în cadrul IRES, citat de hotnews.ro. „Italienii alocă în medie 1.700 euro pe an pentru asigurările de viață și tot cam pe acolo este și valoarea unui salariu mediu net lunar. Un român alocă, în medie, 18 euro pe an pentru asigurările de viață, în condițiile în care salariul mediu net lunar este 500 euro, ceea ce înseamnă că încheierea unei asigurări de viață nu mai este o chestiune care să țină neapărat de venituri, ci de priorități și educație financiară“, a declarat, în week-end, directorul general al MetLife, Carmina Dragomir, la prezentarea unui studiu pe daza datelor Insurance Europe și KPMG. Astfel, asigurările de viață din România reprezintă numai 20% din totalul primelor de asigurare, în comparație cu 60% în medie la nivelul UE. Deși conștienți de accidente și îmbolnăviri, românii nu cred că lor li se poate întâmpla ceva rău. Mai mult, din cauza superstițiilor nu doresc să vorbească despre o situație dificilă deoarece cred că în acest fel o vor atrage, susțin date ale MetLife și KPMG. Pe de altă parte, sănătatea și educația copiilor sunt principalele îngrijorări ale românilor, iar în privința priorităților, plata facturilor lunare este prioritatea numărul unu, urmată de menținerea unei situații financiare stabile care să le permită să aloce bani pentru sănătate și educația copiilor. Pe ultimele locuri se află investițiile în propria educație sau în economisire. Studiul mai arată că doar unul din cinci adulți are o înțelegere a produselor financiare de bază, plasând România pe ultimul loc în Europa, cu o rata a educației fianciare de 21%. Produsele de asigurări de viață sunt percepute ca fiind complexe, greu de înțeles și costisitoare. În esență, 40% dintre români consideră că toate produsele financiare sunt la fel. Un alt studiu recent punctează același deficit major de informare. Datele apar într-un barometru privind „perceptia riscului și cultura asigurărilor din România“, realizat luna trecută de IRES (Institutul Român de Evaluare și Strategie), la solicitarea UNSAR (Uniunea Națională a Asigurătorilor și Reasigurătorilor din România). „Exista un deficit major de informare, un nivel de încredere relativ bun, dar nu e o cultură a gestionării riscului și aceasta este provocarea industriei asigurărilor. Campania de informare poate ajuta, dar e nevoie de efort în timp și de educație. Cred că școala ar trebui să facă principalul pas în privința atitudinii față de risc“, punctează Jurcan. Potrivit studiului în cauză, întrebați care este principalul motiv pentru care nu au încheiat o poliță de asigurări până în prezent, cei mai mulți (40%) au spus că nu au bani; următoarele răspunsuri au fost - „nu am încredere“ (19%), „nu mă interesează“ (14%), „nu am informații“ (9%) și „nu cred că mi se poate întâmpla ceva“ (7%).