Cardul bancar scumpeşte viaţa românului

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Plătim taxe mai mari ca-n Anglia, Franţa sau Olanda

Cardul bancar scumpeşte viaţa românului

Economie 31 Mai 2013 / 00:00 504 accesări

ANCHETĂ DE DOI ANI Comisioanele interbancare aplicate în România la tranzacţiile cu carduri Visa şi MasterCard sunt printre cele mai mari din Europa. Iată concluzia unei investigaţii a Consiliului Concurenţei (CC) în piaţa serviciilor de plăţi bancare. Astfel, în România, unde salariul mediu pe economie e la nivel luxemburghez, nu-i aşa?, comisioanele Visa şi MasterCard sunt de 1%, respectiv 1,2%. Comparativ, în ţări ca Belgia, Franţa, Italia, Suedia, Olanda, Ungaria, Letonia sau Marea Britanie, taxa nu sare de 0,8%. „Investigaţia a început în 2011. Am solicitat informaţii de la 28 de bănci membre ale reţelei Visa/MasterCard şi de la foarte mulţi agenţi economici, din diverse domenii (hiper şi supermarketuri, agenţii de turism, restaurante etc), în care clienţii pot plăti cu cardul”, spun cei de la CC. O scurtă explicaţie - comisioanele interbancare sunt plăţi realizate pentru tranzacţiile cu cardul. În cazul operaţiunilor la POS, taxa este plătită de „banca acceptantă” (cea care deţine aparatul) către „banca emitentă” (cea care a eliberat cardul) şi este suportată de comercianţi şi, indirect, de consumatori. Până în 2011, pentru MasterCard, comisioanele erau stabilite de bănci şi fixate la 1%. Apoi, în 2012, lucrurile s-au schimbat. Taxele sunt fixate acum de operatorul de carduri, notează cei de la CC. „În România, taxa din sistemul MasterCard (pentru cardul de debit cu chip) a crescut la 1,2%, nivel similar cu cel aplicat în Grecia. În alte state, comisionul variază între 0,5 şi 1%. În Polonia, nivelul este de 1,4%”, adaugă oficialii Concurenţei. Pe de altă parte, în cazul Visa, comisionul se stabileşte în continuare de bănci şi a rămas la 1%.

O SUPER AFACERE Analiza Consiliului Concurenţei mai arată că nivelul mediu al comisioanelor achitate de comercianţi către bănci este de 1,78 - 2,4% din valoarea tranzacţiilor. Astfel, taxa influenţează, într-o proporţie însemnată, preţurile finale ale produselor şi serviciilor, plătite şi de cei care nu folosesc carduri. Businessul merge însă prea bine pentru a fi loc şi de regrete. Studiul CC relevă că, între 2009 şi 2011, „rata medie a profitului înregistrat din emiterea cardurilor a fost între 62,1 şi 101,1%, pentru jumătate dintre bancherii intervievaţi”.



12