Un proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune punerea în circulaţie a unui nou document de identificare, cel electronic, care, dacă va fi aplicat așa cum dorește ministerul, va fi folosit atât drept carte de identitate, cât și drept card de sănătate. Ministerul menționează că noul document va permite titularului să se autentifice on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, de educaţie etc.). Legea propusă permite persoanelor care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză în mod expres obţinerea unei cărţi electronice de identitate să solicite o carte de identitate simplă. O opțiune care poate genera controverse este eliberarea acestei cărți de identitate pentru copii, înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.
Un proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) propune punerea în circulaţie a unui nou document de identificare, cel electronic, care, dacă va fi aplicat așa cum dorește ministerul, va fi folosit atât drept carte de identitate, cât și drept card de sănătate. Ministerul menționează că noul document va permite titularului să se autentifice on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, de educaţie etc.). Legea propusă permite persoanelor care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză în mod expres obţinerea unei cărţi electronice de identitate să solicite o carte de identitate simplă. O opțiune care poate genera controverse este eliberarea acestei cărți de identitate pentru copii, înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți. Proiectul de act normativ propune ca documentul electronic să fie eliberat cu valabilitate de 2 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani; cu valabilitate de 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
Iată ce ar trebui să conțină noua carte electronică de identitate: datele din formatul tipărit (numele şi prenumele titularului, sexul, cetăţenia, data şi locul naşterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, CNP-ul, adresa de domiciliu), cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat şi, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete. "Prin proiect se propune modificarea conceptului anterior privind conținutul de date al cărții electronice de identitate, prin eliminarea din cip a informațiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate. Astfel, „funcționalitatea” de card de sănătate va fi asigurată de certificatul digital emis de MAI, înscris în cip. Cardul naţional de sănătate îşi încetează valabilitatea la data la care titularului i s-a eliberat o carte electronică de identitate", susţine MAI.
Potrivit proiectului, producerea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă se realizează, centralizat, de Imprimeria Naţională. Personalizarea documentelor se va realiza, centralizat, în Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. "Imprimeria Naţională este abilitată să achiziţioneze şi să pună la dispoziţia structurilor Ministerului Afacerilor Interne responsabile, precum şi a Ministerului Afacerilor Externe echipamentele şi produsele software necesare pentru punerea în circulaţie şi personalizarea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor de identitate provizorii, a dovezilor de reşedinţă, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă", se arată în proiectul de lege.
Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple se realizează, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple. Scopul proiectului de lege este de a facilita accesul cetățenilor la servicii electronice și de a contribui la dezvoltarea conceptului de „administrație electronică”. "Reglementările propuse vizează asigurarea premiselor necesare punerii în circulație a unui nou document de identificare - electronic - care să asigure cetățenilor garanții suplimentare de securitate, iar instituţiilor de drept public sau privat, certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document", susţine MAI.
Propunerile cu privire la acest proiect de act normativ pot fi trimise pe adresa de e-mail transparenta@mai.gov.ro, în termen de 10 zile.