Nu peste mult timp, românii vor intra în posesia cardurilor naţionale de sănătate, documente care vor include, pe cip, date importante despre posesori, care fac referire la bolile cu risc vital, grupa sanguină şi Rh-ul, statusul asiguratului - sănătos sau bolnav cronic - cât şi cel privind donarea de organe, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă al Ministerului Sănătăţii (MS). Totodată, cardul va conţine înregistrarea numărului de solicitări de servicii medicale prin codul furnizorului, dovada achitării contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate, status asigurat: sănătos sau bolnav cronic, status donor organe, precum şi alerte speciale: tratamente speciale, proteze, dar şi informaţii despre medicul de familie: nume, prenume, date contact sau despre coasiguraţi.
Cheltuielile necesare producerii cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se suportă atât de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), cât şi de asigurat, potrivit documentului MS. “Componenta informatică a cardului naţional de asigurări sociale de sănătate este o funcţionalitate intrinsecă a sistemului informatic unic integrat. Cardul se eliberează şi se administrează folosind servicii de operare şi management al unei unităţi specializate în acest scop şi numai prin intermediul sistemului informatic unic integrat al asigurărilor sociale de sănătate”, potrivit proiectului. Furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate au obligaţia să acorde asistenţă medicală titularilor de card naţional de sănătate, care prezintă acest document la data acordării respectivelor servicii. Cardul naţional de sănătate se emite individual pentru fiecare asigurat cu vârsta peste 14 ani. Asiguraţii cu vârsta de până la 14 ani beneficiază de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale decontate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate în baza documentelor care atestă calitatea de asigurat. Persoanele asigurate au obligaţia prezentării cardului naţional de asigurări sociale de sănătate în scopul acordării serviciilor medicale de către furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate. Neprezentarea cardului conduce la neacordarea serviciilor medicale. Producerea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se realizează de către Imprimeria Naţională S.A, iar personalizarea documentului, de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte, structură componentă a Ministerului Administraţiei şi Internelor. MS şi CNAS vor elabora în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, norme metodologice care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, aşa cum se arată în proiectul MS.