În ultima zi a lunii trecute, inspectorii Port State Control (PSC) din cadrul Autorităţii Navale Române (ANR) au reţinut nava de transport mărfuri generale „Bermuda I” pentru 15 deficienţe majore, din totalul celor 35 existente la bord. Aşa cum prevede procedura, Serviciul PSC a anunţat statul de pavilion al cargoului, adică autorităţile din Cambodgia. „După informarea noastră, autorităţile din Cambodgia ne-au anunţat că ei nu au acordat steagul acestei nave. Mai mult, ne-au solicitat să nu permitem vaporului să părăsească Portul Constanţa deoarece toate documentele sînt false”, a declarat directorul general adjunct al ANR, Valentin Şerbănescu.
„Bermuda 1” cu pavilion declarat Cambodgia a sosit în rada Portului Constanţa, pe 24 ianuarie. Pentru că nava are doar 52 metri lungime, iar condiţiile meteorologice erau nefavorabile la acea dată, comandantul a cerut intrarea în rada interioară. După 48 de ore, cargoul ar fi trebuit să plece, însă a rămas în aşteptarea instrucţiunilor de la armator. Pentru că nava staţiona de o lună, reprezentanţii Poliţiei de Frontieră şi cei ai Căpităniei Zonale Constanţa (CZC) au efectuat un control de rutină la bord. Avînd hublourile de pe punte sparte, o mizerie greu de descris în spaţiile de locuit ale echipajului şi în grupurile sanitare şi alte deficienţe vizibile, reprezenţii CZC au sesizat ofiţerii PSC care au şi efectuat un control. Inspectorilor PSC li s-a părut suspect că actele navei erau emise cu doar trei săptămîni înainte de data verificării. „Cînd s-a făcut informarea statului de pavilion, au fost solicitate şi informaţii suplimentare despre navă, dar şi copii după toate actele navei, mai ales că multe dintre ele lipseau”, a explicat Şerbănescu. El a precizat că în prezent nava este reţinută atît pentru deficienţele constatate de către inspectorii PSC, cît şi pentru actele false pe care comandantul le-a prezentat la control. „Este primul caz de acest gen cu care ne confruntăm. Serviciul Cercetare din cadrul CZC va demara o anchetă şi întocmi un dosar pe care îl va înainta Parchetului Constanţa. Potrivit Legii 191/13.0.003, art 28, alin.b, falsificarea actelor navei este considerată infracţiune, iar comandantul navei riscă pedeapsa cu închisoarea de la 6 luni la 5 ani, însă decizia aparţine procurorului care va prelua cazul”, a spus Şerbănescu. În prezent, autorităţile cambodgiene şi cele româneşti încearcă să îl contacteze pe proprietarul navei, firma Volcano Shipping INC din insulele Marshall pentru a oferi clarificări în ceea ce priveşte falsificarea actelor.