Cartierul Abator, salvat în ultimul ceas!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Pericolul de sub şcoli şi blocuri: un tunel abandonat prin 1970!

Cartierul Abator, salvat în ultimul ceas!

Eveniment 20 Iunie 2012 / 00:00 4382 accesări

După 47 de ani de când a fost lăsat în paragină, tunelul CFR Palas care făcea legătura pe calea ferată cu Portul Vechi a fost, în sfârşit, reabilitat. Potrivit directorului CFR Infrastructură, Radu Anton, muncitorii au finalizat lucrările la structura de rezistenţă, au refăcut hidroizolaţia şi au reconstruit o bună parte din tavanul care mai avea un pic şi se prăbuşea. „Sperăm ca, în mai puţin de o lună, să putem facem recepţia lucrărilor”, a adăugat Radu Anton. Cartierul Abator, construit peste acest tunel, a fost, timp de zeci de ani, în pericol pentru că s-a construit peste el fără a se ţine cont că structura lui de rezistenţă este mult slăbită. La orice cutremur mai mare de 4 grade pe scara Richter, zeci de blocuri, grădiniţe, şcoli, spitale ar fi riscat să fie pur şi simplu îngropate în pământ. Construcţia tunelului feroviar, situat lângă Gara CFR Constanţa şi considerat obiect de patrimoniu, s-a desfăşurat între anii 1896-1900 şi poartă amprenta inginerului Anghel Saligny. Timp de mai bine de 70 de ani, a fost singura cale de acces pentru trenurile care ajungeau în portul Constanţa. În decursul celor 112 ani de existenţă, deasupra şi de-a lungul lui au fost construite zeci de blocuri, şcoli, grădiniţe, spitale, dar şi două bulevarde pe sub care trec conducte de apă, gaze şi canalizare.

LICITAŢII CU PROBLEME Lucrările de consolidare şi reabilitare ar fi trebuit terminate încă de la mijlocul anului trecut, dar au existat probleme la licitaţia pentru desemnarea constructorului. Pentru că firma care s-a ocupat de realizarea documentaţiei necesare participanţilor la licitaţie nu finalizase la timp toate actele necesare, licitaţia a fost reprogramată pe 31 mai 2011, însă nici acest termen nu a fost respectat. S-a devansat: 7 iunie 2011, însă nicio firmă nu a putut să facă faţă cerinţelor, aşa că, în octombrie 2011, s-a reluat şi a fost desemnată drept câştigătoare firma „Sopmet” din Capitală. Hidroizolaţia tunelului prin refacerea şanţurilor pentru preluarea apelor trebuia finalizată încă din martie 2011!

O ISTORIE ÎNCÂLCITĂ Construcţia tunelului feroviar s-a desfăşurat între anii 1896 - 1900 şi poartă semnătura inginerului Anghel Saligny. Tunelul a fost lăsat pradă inundaţiilor din iulie 1992. Bolta a început să cedeze, iar taluzul de la intrare era aproape să se prăbuşească. Structura de rezistenţă a tunelului, de 480 de metri, era foarte slăbită şi, la un cutremur de 5 grade pe scara Richter, întregul cartier Abator, inclusiv Gara CFR, risca să se surpe. Singurele lucrări de consolidare a tunelului s-au efectuat în 1965. Bolta a început să cedeze, şinele de cale ferată şi armăturile din metal au devenit „pradă” interesantă pentru hoţii de fier vechi, iar taluzul de la intrare a început să se prăbuşească. Apa de ploaie se infiltra în pereţii tunelului, pe care îi măcina. Bucăţi de piatră cădeau din tavan. În ciuda tuturor semnalelor de alarmă şi a studiile ce arătau un pericol iminent, autorităţile nu păreau, însă, interesate de consolidarea lui. În fiecare primăvară, topirea gheţii ducea la distrugerea betonului care căptuşea tunelul. Acelaşi efect l-au avut şi inundaţiile ce apăreau după cea mai mică ploaie.

Taguri articol


12