Cărţile funciare apără interesele proprietarilor şi dreptul la proprietate, prin urmare, nu pot fi modificate prin regulamentul aprobat de directorul Agenţiei Naţionale, arată judecătorii Curţii Constituţionale a României (CCR) în motivarea deciziei prin care au declarat neconstituţională această prevedere. Mai mult, CCR notează că textul de lege criticat prevede ca procedura de rectificare să fie stabilită printr-o normă cu o putere juridică inferioară legii organice, respectiv prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. În consecinţă, au stabilit judecătorii, \"ne aflăm în prezenţa unei încălcări a dispoziţiilor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit.m), care prevăd obligativitatea reglementării prin lege organică a regimului juridic general al proprietăţii, precum şi ale art.1 alin.(4) privind separarea puterilor în stat\". Astfel, CCR constată că, prin adoptarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.7/1996, sistemul de publicitate imobiliară al cărţilor funciare s-a extins la nivelul întregii ţări. Deci, cartea funciară reprezintă un registru public care cuprinde evidenţa juridică integrală şi exactă a imobilelor, proprietatea persoanelor fizice şi juridice. \"Superioritatea sistemului cărţilor funciare rezidă în faptul că acesta are în vedere apărarea intereselor proprietarilor bunurilor imobile, dar şi al terţilor, permiţând o identificare mult mai uşoară a imobilului şi având, astfel, şi efect de opozabilitate. De asemenea, este de menţionat caracterul real al evidenţei, prin care atât părţile, cât şi terţii interesaţi sunt în măsură să cunoască situaţia juridică a unui imobil în orice moment (proprietarul, sarcinile imobiliare, ipotecile, urmăririle, indisponibilizările, modalităţile de care sunt afectate dobândirea dreptului, capacitatea părţilor etc.)\", susţin judecătorii CCR. Carte de bază a evidenţei proprietăţii, cartea funciară este, astfel, un instrument important de apărare a acesteia, cu atât mai mult cu cât în reglementarea actuală, în anumite situaţii, aceasta reprezintă un act constitutiv de drepturi, se mai arată în motivare. Astfel, \"regimul cadastrului şi al publicităţii imobiliare sunt stabilite prin lege organică, respectiv Legea nr.7/1996. În cuprinsul art.33 din lege este prevăzută posibilitatea rectificării înscrierii sau modificării situaţiei juridice reale. Potrivit alin.(2), prin rectificare se înţelege radierea, îndreptarea sau menţionarea înscrierii oricărei operaţiuni, susceptibilă a face obiectul unei înscrieri în cartea funciară, iar, în conformitate cu prevederile alin.(3), prin modificare se înţelege orice schimbare privitoare la aspecte tehnice ale imobilului, schimbare care nu afectează esenţa dreptului care poartă asupra acelui imobil\". CCR a decis, pe 1 iunie, că dispoziţiile articolului 33 alin 6 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare, care prevăd că rectificarea şi modificarea înscrierilor în cartea funciară se stabilesc prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale sunt neconstituţionale. Potrivit articolului declarat neconstituţional, \"procedura de rectificare a înscrierilor în Cartea funciară, a modificărilor şi cea de îndreptare a erorilor materiale se va stabili prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale\". Decizia CCR este definitivă şi obligatorie.